Festiwal Cyrkulacje 2017
Sylwetki pedagogów
Ale Jara
Performerka, choreografka, nauczycielka tańca oraz certyfikowana nauczycielka GAGA.
Urodzona w stolicy Paragwaju, Asuncion, Alejandra dołączyła do Paragwajskiego Baletu Narodowego w 1999 r., z którym przez 9 lat występowała na paragwajskich i zagranicznych scenach współpracując z Austin Hertel, Remoną Oller, Ruxandrą Racobitza, Birgit Asshoff i innymi. W 2007 r. rozpoczęła nauczanie członków swojej grupy baletowej i stworzyła dla niej swoją pierwszą choreografię.
Alejandra jest laureatką szeregu nagród, w tym stypendium UNESCO, w ramach którego spędziła trzy miesiące w stolicy Kuby, Hawanie, studiując taniec współczesny, kompozycję i kubański folklor. W 2004 r. otrzymała stypendium umożliwiające udział w argentyńskim 4. Festiwalu Współczesnych Sztuk Scenicznych w Rosario. W 2007 r. jako stypendystka Fundacji Fullbrighta otrzymała tytuł magistra sztuki w dziedzinie tańca na Stanowym Uniwersytecie w Columbus, w stanie Ohio. Ponadto w 2010 r. została oficjalnie uznana za jedną z 20 najwybitniejszych kobiet w Paragwaju.
Alejandra nie tylko występuje na scenie, ale również jest twórcą prezentowanych w Paragwaju i zagranicą spektakli tanecznych. W 2007 r. jej solo Sentir otrzymało wyróżnienie za wykonanie i choreografię na słynnym kubańskim festiwalu teatralnym Elsinor.Alejandra stworzyła także FinasAguas (2007) dla Baletu Narodowego w Paragwaju, a także As if…(USA, 2009), Passanger (USA, 2010), Transit (videodance 2011), To be (Paragwaj, 2011), Dame unMomento(Paragwaj 2014) oraz Eco (praca finałowa rezydencji artystycznej w Niemczech w 2016 r.)
Mirva Mäkinen
Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Tańca fińskiej Akademii Sztuk Pięknych w 2000 roku, uzyskała również tytuł magistra wychowania fizycznego na Uniwersytecie w Jyväskylä. W 2010 roku rozpoczęła studia doktoranckie na Akademii Sztuk Pięknych w Helsinkach – jej artystyczne badania dotyczą somaestetyki w kontakt improwizacji. Od 2000 roku Mirva pracuje jako nauczycielka tańca, choreografka i wykładowczyni tańca w Średniej Szkole Sztuk Performatywnych w Kallio. Prowadziła również zajęcia podczas kilku międzynarodowych festiwali tańca i kontakt improwizacji. Mirva przez lata współpracowała z rozmaitymi zespołami tanecznymi i choreografami, wśród których należy wymienić: zespół Karttunen Kollektiv (z choreografem Jyrkim Karttunenem), New Circus Company Circo Aereo, choreografa Joonę Halonena, zespół taneczny Echo Echo z Irlandii Północnej; ponadto Mirva ma na koncie kooperację z Freyem Faustem i Joergiem Hassmannem. Obecnie Mirva pracuje z fińskim choreografem ValtterimRaekallio. „W tańcu interesuje mnie uczucie przepływu i miękki ruch”, mówi Mirva. „Kocham badać ruch, jego rytm i różne sposoby zamieszkiwania w ciele. Uczucie tańca tworzy się w możliwości przełączania ciała z całkowitego rozluźnienia w ekstremalne napięcie i natężenie. Nazywam to zdolnością ciała do oddychania i kreowania ruchu.”
Shai Dayan
Wszechstronny muzyk i wokalista. Komponuje muzykę do filmów i przedstawień tanecznych, współpracując zarówno z niezależnymi artystami, jak i szeroko znanymi producentami takimi jak National Geographic. Prowadzi warsztaty w Izraelu i Europie z improwizacji oraz samoświadomości, podczas których używa muzyki, głosu i ruchu jako narzędzi do poznania naszej prawdziwej natury. Przez 5 lat studiował w Indiach filozofię oraz medytację. Przez ostatnie 15 lat bada związki pomiędzy muzyką a wolnością oraz ich użyciem jako narzędzi do odkrywania natury człowieka. Podróżując po wielu zakątkach świata od Australii po USA brał udział w wielu projektach muzycznych i teatralnych.
Roberto Olivan
Kataloński choreograf i założyciel Roberto Olivan Performing Arts. Mieszkając i pracując poza Hiszpanią łączy pozornie rozbieżne wpływy pochodzące z odwiedzanych krajów i kultur. Używając mieszaniny języków artystycznych, dąży do stworzenia pierwotnego, organicznego teatru pełnego wspaniałych sprzeczności. Stworzony przez Roberto teatr posiada silne ugruntowanie w jego własnym pochodzeniu i doświadczeniach, jednocześnie swoją wyraźną obecność zaznaczają w nim też kulturowe barwy wnoszone przez artystów, z którymi pracuje.
Aga Rybak
Uczy, porusza się, poszukuje. Współpracuje z Instytutem Grotowskiego w ramach programu badawczego Body Constitution. Autorka warsztatów Struna ciała wraz z Jakubem Gontarskim. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca w Poznaniu. Absolwentka Academy of New Dance and Improvisation oraz programów instruktorskich z zakresu terapii, tańca i ruchu. Współtworzyła min spektakle Animan – I AM that, Dom Wariatów oraz Idiotę w Teatrze Pieśń Kozła.
Doskonali swój warsztat w kraju i za granicą.
Jest terapeutą oraz nauczycielem Lomi Lomi Nui- hawajskiej metody pracy z ciałem w systemie Aloha International oraz Life Impressions Bodywork (Ayurweda & Life Impressions Institute).
Jest praktykiem Thai Yoga Massage Sacred Dance ( Sunshine House & Thai School Chiang Mai).
Członkini ECITE (Europejska Wymiana Nauczycieli Contact Improvisation). Inicjatorka wrocławskiego środowiska kontakt improwizacji. Prowadzi regularne zajęcia i warsztaty.
Współtwórczyni festiwalu CYRKULACJE – i projektu „Planet Kids”.
W swojej pracy łączy szeroko pojętą wiedzę o człowieku, wspierając ruch, oddech, zdrowie i naturalną ekspresję.
Agnieszka Jaśkowska
Reprezentantka wrocławskiej ekipy Co Jest Crew, najczęściej nagradzanej grupy w dziedzinie hip-hop dance w Polsce, absolwentka Wydziału Teatru Tańca krakowskiej szkoły teatralnej, z tańcem związana od około 1998 roku. Przez lata ogólnie pojmowany taniec stanowił jej priorytet. Jednak dopiero będąc w Co Jest Crew poznała i pokochała hip-hop i freestyle, chociaż uwielbia przygotowywanie grupowych pokazów. Drugą niezwykle bliską tanecznie dla niej dziedziną jest taniec współczesny, którego studiowanie pozwala jej mieć szersze spojrzenie na ruch, tworzenie choreografii, kompozycję i korzystanie ze scenicznego doświadczenia podczas freestyle’u czy jakichkolwiek wystąpień przed publicznością. Jej doświadczenie pozwala na świadome łączenie dwóch odmiennych nurtów. Osobiście cieszy się i korzysta z możliwości działania i tworzenia w dwóch światach jednak dąży do ich połączenia. W nauczaniu korzysta także z doświadczenia w dziedzinie life coachingu. Charakterystyczną cechą jej zajęć jest ciągłe eksperymentowanie z różnymi dziedzinami ruchu i muzyki. Agnieszka posiada na swoim koncie dużo doświadczeń i osiągnięć. Jest jedną z najbardziej charakterystycznych postaci polskiej sceny tańca.
Dorota Kamecka
Jestem absolwentką kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, certyfikowanym instruktorem Improwizacji Ruchu i Symboliki ciała, nauczycielką contactimprovisation.
Od 12 lat prowadzę regularne autorskie zajęcia taneczno-ruchowe z różnorodnymi grupami min. Intudance-w oparciu o taniec intuicyjny, z seniorami- gimnastyka przez taniec, contact Improvisation.
Jestem współtwórczynią i współorganizatorką wszystkich dotychczasowych edycji Wrocławskiego Festiwalu Ruchu CYRKULACJE, współtwórczynią i adeptką Academy of New Dance and Improvisation we Wrocławiu. Współorganizatorką międzynarodowej wymiany nauczycieli contact improvisationEcite 2013 i członkiem tej społeczności.
Nieustannie poszukuję nowych możliwości wyrażania siebie w tańcu. Biorę udział w zajęciach i kursach instruktorskich związanych zarówno z terapią tańcem i pracą z ciałem, jak i poświęconym konkretnym technikom tanecznym, zwłaszcza w obszarze contact improvisation.
Iwona Olszowska
Tancerka, choreograf, nauczyciel tańca współczesnego (specjalizacja: świadomość ciała, improwizacja kontaktowa oraz improwizacja jako performance); Somatic Movement Educator wg metody Body MindCentering®. Doświadczenia taneczne zdobywała w centrach tańca w Nowym Jorku oraz jako wolny słuchacz na Uniwersytetach George Mason w Waszyngtonie w Alabamie i w Calgary, warsztatach organizowanych przez Śląski Teatr Tańca, Centrum Animacji Kultury oraz na festiwalach tańca w Polsce. Swoją karierę taneczną rozpoczęła w latach osiemdziesiątych w studenckim teatrze tańca „Kontrast”. Obok niej, pierwsze kroki na swojej twórczej drodze stawiały tam m.in. Marta Pietruszka i Katarzyna Skawińska. Współzałożycielka – wraz z Martą Pietruszką – Eksperymentalnego Studia Tańca EST (1989). Jeszcze pod koniec lat osiemdziesiątych organizowano tam warsztaty z podstaw techniki Limona oraz analizy ruchu Rudolfa Labana. Od 1989 roku kierownik artystyczny EST-u, realizującego obecnie projekty improwizacji strukturalnej, lecture-performance i site-specific.Tworzy cykl Obszar tańca w Teatrze BARAKAH.
Paulina Święcańska
choreograf, pedagog, kulturoznawca, menager kultury. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia na wydziale rytmiki, Uniwersytetu Zielonogórskiego studiów I stopnia na kierunku Animacja Kultury i Sportu. Pedagog, Instruktor Tańca Współczesnego uznany przez Narodowe Centrum Kultury. Absolwentka Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie studia II stopnia na kierunku kulturoznawstwo oraz kinetografii R. Labana w Instytucie Choreologii w Poznaniu. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku menadżer kultury oraz Uniwersytetu Łódzkiego – produkcja teatralna. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Muzyki i tańca a także Fundacji Art Station Foundation Stary Browar Nowy Taniec. Autorka tekstów i referentka międzynarodowych publikacji naukowy chnatemattańca w Pradze Czeskiej, Bilbao i Lisbonie.
Doświadczenie i praktykę zawodową zdobywała również na międzynarodowych festiwalach i coachingach w całej Europie, a także w Izraelu, Brazylii, Indiach, Rosji, Ukrainie, Turcji, Australii, Indonezji, USA i Japonii. Jako choreograf do tej pory stworzyła 19choreografiiautorskich m.in. ,,Wariacje na temat jedzenia”, ,,Hybryda”, ,,Motyle 2046”, ,,Doskonała para”, ,,Surogaci”, ‘ENEMY’, Drzewo życia’, które były pokazywane na polskich i zagranicznych festiwalach.
Jakub Gontarski
Jakub Gontarski jest absolwentem Wrocławskiej Szkoły Kaskaderów Filmowych 13. Twórca warsztatów Struna ciała, skupionych na takich zagadnieniach, jak: ekspresja, obecność, dramaturgia, kreatywność w sztukach walki na ścieżce wojownika-performera. Podróżuje do Brazylii, aby czerpać żywą inspirację, dokumentować wyprawy i brać czynny udział w rytuałach candomblé. Obecnie pracuje nad projektem „Deus Ex Machina” z aktorem Jackiem Zawadzkim. Współtworzył spektakle Animan – I amthat, Dom Wariatów i wiele innych. Improwizuje ruchowo na scenie z muzyką na żywo. Kilkanaście lat praktykował sztuki walki: japońskie judo i brazylijską capoeirę (w Brazylii i wielu krajach Europy). Uczył się u wybitnych nauczycieli ruchu w Polsce i na świecie. Inspiruje się brazylijskim ju-jitsu, boksem, sportem, motoryką i mechaniką ciała. Współpracuje z Instytutem Grotowskiego w ramach programu badawczego BodyConstitution. Jest współorganizatorem Wrocławskiego Festiwalu CYRKULACJE i projektu „Planet Kids”. Prezes Stowarzyszenia Inicjatyw Twórczych „Momentum”. Współpracował z Fundacją „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, organizując międzynarodowe warsztaty, choreografie i spektakle z młodzieżą. Prowadzi we Wrocławiu warsztaty z dziećmi i młodzieżą ze środowisk wykluczonych, m.in. w ramach projektu „Myśl w Ruchu” Instytutu Muzyki i Tańca. Realizował zajęcia ruchowe w przedszkolu „Ente” (Centrum Współpracy Europejskiej). Gra na instrumentach afrobrazylijskich. Autor tomiku wierszy Śmierć i Odrodzenie
Michał Śniegu Strugarek
Tancerz od 2004 roku. Instruktor w Point Dance Studio, Poznań. Przez lata szkolił się w zakresie stylów ulicznych. Student kierunku Taniec w Kulturze Fizycznej na Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, gdzie zgłębia taniec współczesny. Od kilku ostatnich lat pracuje nad odnalezieniem złotego środka pomiędzy tańcem współczesnym a tańcami ulicznymi. Poszukuje różnic i podobieństw, które mogłyby się wzajemnie uzupełniać. Zwraca uwagę aby ćwiczenia i zadania były uniwersalne dla każdego tancerza. Szuka wśród ludzi indywidualności i wykorzystania swoich charakterystycznych cech. Buduje język ruchowy, na którym opiera później improwizacje aby poszerzać świadomość możliwości tancerza.