
Sylwetki pedagogów
Do prowadzenia warsztatów i zajęć podczas festiwalu są zapraszani czołowi polscy i zagraniczni pedagodzy. Zapoznaj się z kadrą pedagogiczną tegorocznej edycji.

Natalia Iwaniec
GAGA – ścieżka twórcza i lekcje
Certyfikowana nauczycielka Gaga od 2012 roku, choreografka i tancerka. Pracowała jako nauczycielka i choreografka w takich zespołach i szkołach wyższych jak Rambert Dance Company, The Place czy Trinity Conservatory of Music and Dance w Londynie, National Dance Company Wales w Cardiff, jak i na festiwalach w całej Europie, m.in. International Dance Week Budapest. Obecnie Natalia pracuje jako niezależna artystka, która rozwija swój choreograficzny język w pracy z tancerzami i aktorami.

Iwona Olszowska
NERWOWY RETREAT WG METODY BMC – ścieżka twórcza i lekcje
Tancerka, improwizatorka, choreograf i nauczyciel tańca. Jest pedagogiem Somatic Movement wg metody Body Mind Centering; założycielka i dyrektor artystyczny Experimental Dance Studio EST w Krakowie. Tańczy, występuje i uczy na festiwalach i warsztatach w całej Europie. Występowała na Festiwalu Improwizacji w Judson Church w Nowym Jorku, na Uniwersytecie George Washington oraz w Dartington College w Anglii. Obecnie uczy w takich instytucjach jak Hurtownia Ruchu, Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Łodzi i innych.
Jej praktyka artystyczna i pedagogiczna czerpie z technik tańca współczesnego i metod somatycznych. Kształciła się m.in. u Milan Kozanek, Rey Chunk, Eckhard Muller, Yaniv Mintzer, Benno Voorham, Steve Bats, Joerg Hassman, Adrian Russi and Nancy Stark Smith. Uczestniczyła w zajęciach także na Uniwersytecie George Mason, Uniwersytecie Alabama oraz Uniwersytecie Calgary. Jej twórczość obejmuje prace choreograficzne, projekty improwizacyjne, site-specific, a także współpracę z muzykami. Ostatnio współpracowała z muzykiem Marcinem Janusem i designerem Grzegorzem Kaliszukiem, jak również współpracowała nad projektami improwizacyjny z Renatą Piotrowską, Michaelem Schumacherem, Natalią Iwaniec, Anną Haracz i Pawłem Koniorem.

Katja Mustonen
Jest fińską twórczynią i nauczycielką tańca. Ukończyła studia taneczne w Finlandii w 2004 roku, oraz zdobyła tytuł magistra w zakresie edukacji tańca współczesnego (MACoDE, HfMDK, Frankfurt 2010). Od 2008 roku uczy tańca współczesnego, improwizacji i kontakt improwizacji na całym świecie w instytucjach, festiwalach i innych miejscach związanych z tańcem.
Artystycznie interesują ją stany obecności i zdolność ciała do przekształcania, ucieleśniania i przekazywania obrazów w wiedzę, emocje, język i atmosferę. fascynuje ją łączenie fotografii, wideo, dźwięku i tekstu z obiektami tnadającszersze spektrum jej pracy artystycznej.

Ditte Berkeley
VOICE TALE. SPEAKING SONG – ścieżka twórcza
Ditte Berkeley (Dania, Wielka Brytania) wychowała się w Hiszpanii. W 2001 roku ukończyła Rose Bruford College of Speech and Drama w Londynie. Od tego czasu jest czołową aktorką i współtwórczynią Teatru ZAR we Wrocławiu, występując w jego pracach i biorąc udział w licznych wyprawach. Wśród przedstawień znalazły się tryptyk składający się z Ewangelii dzieciństwa, Cesarskiego cięcia i Anhelli: Powołanie, Armine, Sister i Anhelli. The Howl oraz ostatnio Medee/ Mojry.
Od 2006 roku Ditte współpracuje z Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu jako badaczka w dziedzinie głosu. Oprócz tego, że jest praktykiem teatralnym, była inicjatorką i dyrektorem artystycznym cyklicznego projektu VoicEncounters we Wrocławiu. W 2009 roku, we współpracy z CPR (Walia), współorganizowała międzynarodowy festiwal Giving Voice.
Ditte współpracowała z zespołem teatru fizycznego Studio Matejka w okresie badawczym 2010-2013 jako superwizorka głosu i trenerka. Prowadziła różne warsztaty z Teatrem ZAR, w tym Into the Sound, oraz zaangażowała się w linię badań wokalnych w ramach programu BodyConstitution w Instytucie Grotowskiego. Prowadzi swoje warsztaty Voice Tale (Mówiąca Pieśń) i The Rite of Voice, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Jej praca z głosem gościła w instytucjach i festiwalach tańca, m.in. na odbywającym się regularnie we Wrocławiu festiwalu Cyrkulacja.
Ditte współpracuje z amerykańskim zespołem teatralnym Source Material pod kierunkiem Samanthy Shay, z którym w 2019 roku wystawiła Monument (King Lear) w Los Angeles i Nowym Jorku.
Niezależna i międzynarodowa artystka wokalna i performatywna.

Alicja Miszczor
Głos, Ruch, Obrazy Wewnętrzne – lekje incluzywne
Ur. w 1982r. Mieszka Krakowie. Aktorka ruchu, tancerka, improwizatorka, doświadczona instruktorka kompozycji ruchu, improwizacji tanecznej, teatru fizycznego. Twórczyni metody InterArt Dance, w której łączy takie dziedziny sztuki, jak: taniec, teatr, praca z głosem i sztuki plastyczne. Certyfikowana instruktorka Hatha Jogi. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca w Poznaniu. Dyplomowana Instruktorka choreoterapii: Improwizacji Ruchu i Symboliki Ciała (Instytut Dynamiki Tańca i Ruchu/Essen/r. Detlef Kappert). Absolwentka PPSKAK w Kaliszu na kierunku taniec współczesny. Od 2008 do 2015 roku tancerka EST-u u Iwony Olszowskiej. Od Od 2013 do 2015 współpracowała z teatrem Barakah w Krakowie. Autorka licznych spektakli i video tańca. Współpracuje z Fundacją Kreissau, gdzie prowadzi warsztaty dla osób z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną. Zanim zajęła się tańcem, przez 14 lat zajmowała się sztukami plastycznymi.
Obecnie zgłębia tajniki Qi Gong i łączy je z tańcem. Jej ,,konik” to improwizacja wokalna. Będzie można ją można też usłyszeć podczas jamu tanecznego z muzyką na żywo przedostatniego dnia festiwalu.

Agata Rutkowska
Moje zainteresowania koncentrują się wokół improwizacji solowej oraz kontaktowej, partneringu, działań site-specific, relacji tańca i muzyki, kompozycji przestrzeni, myślenia zespołowego, performatywnych aspektów improwizacji oraz różnorakich praktyk psychosomatycznych. Kręci mnie Body Mind Centering, metoda Feldenkraisa i Axis Syllabus. Kręci mnie formuła Underscore. Kręci mnie Ensemble Thinking.
Kocham ruch. Kocham muzykę. Lubię się bawić. Lubię poruszać się w głębokim skupieniu na sobie, ale lubię też otwierać świadomość na przestrzeń i sięgać poza własną kinesferę. Lubię eksplorować to co wydaje się być już znajome i lubię odważnie nurkować w nieznane. Praktyka dowodzi, że obie metody potrafią prowadzić do fascynujących odkryć. Niesie mnie ciekawość. Zachwyca przyroda. Jestem absolwentką kursu choreografii eksperymentalnej Choreografia w Centrum u Marii Stokłosy, Magdaleny Ptasznik i Renaty Piotrowskiej-Auffret oraz kursu choreografii scenicznej u Iwony Olszowskiej, Małgorzaty Haduch i Magdy Przybysz. Jako tancerka grupy Oddaj Ciężar zgłębiałam tajniki partneringu pod okiem Karoliny Kroczak. W 2016 związałam się z kolektywem performatywnym Szur Sure skupiającym się na projektach site-specific i świadomej pracy z ciałem. W 2019 studiowałam pantomimę, pracę z maską i storytelling w The Commedia School w Kopenhadze.
Jako tancerka i performerka miałam przyjemność być częścią spektakli i projektów pod opieką artystyczną lub w choreografii artystów tj. Anne Van den Broeck, Andrew Was, Anna Piotrowska, Karolina Kroczak, Renata Piotrowska-Auffret, Marta Kosieradzka, Wojciech Mochniej i Melissa Monteros, Sveta Bird i Daniel Drago, Tal Avni, Ole Brekke i Ruth Lerche Christensen. Jako choreografka stworzyłam w 2019r spektakl “harmONiA” w kreacji Agaty Wiedro i Fabiana Włodarka. Aktualnie współtworzę środowisko Contact Improvisation Copenhagen prowadząc zajęcia i facylitując dżemy improwizacji kontaktowej. Równolegle pracuję z ciałem jako masażystka Lomi Lomi Nui. Lubię spacery. I dobre jedzenie.

Maja Miśta
RELAKSACJE – Bodywork regeneracyjny – lekcje
Projektantka i tancerka. Tańczy improwizację kontaktową i partnering. Absolwentka Instytutu Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła kognitywistykę, specjalizując się w obszarze iluzji percepcji ciała. Obecnie studiuje Somatykę w Tańcu i Terapii na Akademii Muzycznej w Łodzi. Uczestniczyła w licznych projektach i warsztatach tanecznych prowadzonych przez nauczycieli z Polski i zza granicy. Praktykuje współczesny masaż tajski zgodnie z tradycją szkoły Sunshine Network – ukończyła kursy współczesnego i tradycyjnego masażu tajskiego na poziomie podstawowym i terapeutycznym prowadzone przez Alfonso Cazenave i Balazsa Nemetha. W Warszawie przez 4 lata współtworzyła cykl wydarzeń Powitańce i była członkinią grupy tanecznej Oddaj Ciężar, prowadzonej przez Karolinę Kroczak. Współtworzy warszawską społeczność kontakt improwizacji, która organizuje i facylituje cotygodniowe dżemy. Obecnie prowadzi zajęcia i realizuje projekty artystyczne na Dolnym Śląsku. W swojej praktyce korzysta z narzędzi somatycznych i z bodyworku. Interesuje ją choreografia improwizacji oraz eksploracja różnych kanałów komunikacji w ruchu solo i w kontakcie. Język improwizacji kontaktowej jest dla niej jak taktylna poezja, której może doświadczać w kinestetycznej podróży ciał.

Michał Ratajski
Nauczyciel, choreograf, tancerz, performer, pokojowy wojownik.
Od lat 90`tych nieustanny badacz, praktyk, poszukiwacz w zakresie ruchu, tańca, sztuk walki, teatru. Całokształt dotychczasowych doświadczeń przeobraża w autorską metodę pracy nad rozwojem świadomości i budzenia kreatywności: I_GO_SYSTEM (Movement Philosophy Practice). Traktując ruch – przejaw działania, jako punkt wyjściowy dla równowagi ciała, emocji i umysłu – prowadzi również warsztaty i wyprawy dla Mężczyzn: TRU_MAN (Kuźnia Śmiałków / Męskie Poruszenie). Wiedzę rozwija poprzez stale podsycaną ciekawość – największy motor swoich działań. Założyciel i Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Kontakt Improwizacji FRU, oraz Teatru Tańca KIJO, współtwórca Akademii Kontakt Improwizacji – AKI. Wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi (Instytut Choreografii i Technik Tańca), do niedawna Kurator Sceny Tańca AOIA, oraz członek Rady Programowej Dotknij Teatru.Laureat kilku nagród. Tworząc ruch sceniczny współpracuje z teatrami w Polsce. Laureat stypendium twórczego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stypendysta Alternatywnej Akademii Tańca w Poznaniu. Uczestnik międzynarodowej wymiany nauczycieli: kontakt improwizacji – „ECITE” oraz performerów – „100 DANCERS”. Czynny uczestnik i nauczyciel licznych szkoleń oraz festiwali międzynarodowych (Polska, Rumunia, Litwa, Izrael, Ukraina, Chorwacja, Dania, Mołdawia,Włochy,Islandia, Hiszpania, Tajlandia, Austria, Słowenia).
Wyznaje zasadę, że: dobry nauczyciel, to ten który nie przestaje być uczniem. Aktualnie adept łódzkiej szkoły Chow Gar Kung Fu.

Tomek Pomersbach
ODPOCZYNEK W RUCHU – ścieżka
Tancerz, pedagog tańca i ruchu oraz praktyk Metody Ilana Leva (Ilan Lev Method, ILM). Z ruchem i jego wieloma odsłonami związany jest od niemal 20 lat. Taniec współczesny studiował na London Contemporary Dance School, a zawodową karierę taneczną rozpoczął w 2010 roku w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu. Przez ponad 3 lata pracy w zespole występował w spektaklach polskich i zagranicznych choreografów – m.in. Andrzeja Adamczaka, Ohada Naharina, Jo Strømgrena, Ewy oraz Pauliny Wycichowskich. Od 2014 roku pracuje jako niezależny instruktor ruchu i tancerz (przez wiele lat związany z teatrem Pink Mama Theatre mającym swoją siedzibę w Bernie, w Szwajcarii). W ostatnich latach jego zainteresowania stopniowo i konsekwentnie przesuwają się z dziedziny tańca rozumianego jako sztuka sceniczna, stawiająca wobec tancerza wymóg określonych umiejętności technicznych, w kierunku tańca jako praktyki ruchu, dialogu z samym sobą oraz innymi ludźmi, dającej przestrzeń, niosącej rozwój oraz radość

Michał Strugarek
TANIEC WSPÓŁCZESNY, FLOORWORK, IMPROWIZACJA – ścieżka twórcza
Tancerz od 2004 roku. Absolwent kierunku Taniec w Kulturze Fizycznej, ze specjalizacją tancerz – choreoterapeuta. Przez większość swojej przygody z tańcem, związany ze stylami ulicznymi (głównie Hip hop Freestyle Dance), jak i z kulturą uliczną. Podczas studiów oraz licznych warsztatów poznawał taniec współczesny, oraz wszelkie techniki, metody, narzędzia wspomagające. Świat tańca współczesnego pozwolił mu na eksplorowanie i odnajdywanie połączeń pomiędzy wszystkim tym czego doświadczył, jak i ukierunkowanie tych doświadczeń w kreatywną, uniwersalną twórczość. Zainspirowany działalnością Bruce’a Lee i jego koncepcją „Style of no style”, stara się aby jego tworzywa były uniwersalne, niezależne od panujących estetyk, stawiając na pierwszym miejscu możliwość wyrażania siebie. Ten sam cel stawia sobie podczas prowadzenia zajęć, aby uczestnik i on sam jako prowadzący, mógł ciągle odświeżać i poszerzać swój język ruchowy. Lata 2018 i 2019, spędził na podróżach po świecie zdobywając nowe wartości – ucząc się, wymieniając, występując. Spędził między innymi trzy miesiące w Izraelu, uczęszczając do Suzanne Dellal Center na codzienne zajęcia GaGa. Odwiedził i kształcił się również w Amsterdamie, Londynie, Brukseli. Tancerz w spektaklu pt. “Wolves” – choreografii Emmy Evelein (Holandia), który otrzymał nagrodę publiczności podczas nominacji do Kurt Jooss Prize 2019 w Essen. Współtwórca i tancerz w spektaklu pt. “Heavy Mental” nagrodzonego podczas festiwalu Hip Hop w Teatrze (2018). Pedagog oraz performer na Festiwalu Cyrkulacje 2017. Współpracował ze Szkołą Tańca Współczesnego Natalii Draganik-Franke w Poznaniu (tancerz i producent muzyczny), Agnieszką Noster, Agnieszką Doberską, Zofią Tomczyk, Andrzejem Adamczakiem oraz Aleksandrą Bożek-Muszyńską i Patrykiem Gorzkiewiczem. W wolnych chwilach – producent muzyczny, fotograf, filmowiec, DJ.