Lekcje

Lekcje to zajęcia o otwartej formule. Nie wymagają deklaracji uczestnictwa w określonych zajęciach przez cały festiwal, umożliwiają dzięki temu sprawdzenie i doznanie wielu różnych doświadczeń ruchowych i przeznaczone są dla osób o różnym poziomie zaawansowania.

Dowiedz się więcej

Gosia Mielech / Gaga People

Gaga/people Zajecia te otwarte sa dla każdego, w każdym wieku, bez konieczności posiadania jakiegokolwiek wcześniejszego doświadczenia.

Gaga/people są otwarte dla osób powyżej 16. roku życia, niezależnie od doświadczenia tanecznego czy ruchowego. Zajęcia GaGa/people trwają godzinę i są prowadzone przez tancerzy, którzy pracowali z Ohadem Naharinem.

Nauczyciele prowadzą uczestników poprzez serię wskazówek do ruchu, które są zaprojektowane jako ciągły proces. Zamiast powtarzać czyjś ruch, uczestnik aktywnie eksploruje zadania, odkrywając własne interpretacje informacji i wykonania ruchu.

Zajęcia Gaga/people oferują twórczą strukturę, która pozwala nawiązać kontakt z własnym ciałem i wyobraźnią, wzmocnić świadomość ciała, poprawić elastyczność i pewność siebie, a także doświadczać przyjemności ruchu w przyjaznej, inkluzywnej atmosferze.

Wskazane jest ćwiczenie w wygodnym stroju sportowym, bycie przygotowanym do tańczenia boso lub w skarpetkach. Warto też wziąć butelkę wody i ręcznik, by skorzystać z nich po zajęciach.

Gosia Mielech - nauczyciel GAGA Dancers

Iwona Olszowska / BMC w kontakcie

Lekcja, w której doświadczymy fuzji BMC i Kontakt Improwizacji. Rozgrzewka i przygotowanie ciała będzie zasilane anatomią w doświadczeniu z uwzględnieniem organizacji ciala do Kontaktu…Umiejętności kontaktowe będą praktykowane z perspektywy różnych systemów ciała min. kości, stawów, więzadeł i powięzi…a to wszystko zanurzone będzie w ciężarze, czyli błędniku, kinestetyce i propriocepcji.

Iwona Olszowska - taniec współczesny wg Isadory Duncan

Anna Haracz / Anatomia w ruchu

Lekcja ma na celu rozwijanie świadomości zasad anatomicznych i kinetycznych ludzkiego ciała poprzez pracę z fizjologią, anatomią i energetyką człowieka. Ciało chce być słyszane i rozumiane więc trzeba nauczyć się jego języka. Języka obrazów mentalnych, doznań, odczuć i emocji. Obserwując naturalne przepływy przywraca pełną płynność, szybkość i siłę ruchu bez generowania niepotrzebnego napięcia. Podstawową zasadą pracy jest poczucie przyjemności, rozluźnienia i skuteczności, które jest głęboką formą kontaktu ze swoim ciałem i jednoczesnym uzdrawianiem go. Przyjemność otwiera i rozluźnia, chroniąc jednocześnie przed nadprodukcją i kontuzjami. Może być sposobem na łagodne i skuteczne poradzenie sobie z trudnymi bądź już kontuzjowanymi miejscami, a także rozwijaniem tego co jeszcze nie zostało zaniedbane.

Ania Haracz - Anatomia ruchu

Joanna Kurzyńska / Praca z głosem

To będzie pasjonująca podróż do wnętrza siebie, gdzie powracając do pierwszego oddechu, stopniowo możemy odbudowywać i odkrywać na nowo swój głos – pierwsze (zaraz po oddechu) świadectwo, że jesteśmy. Posługując się mapą ćwiczeń stworzonych przez Kristin Linklater wytyczymy szlaki, na których wibracje naszego głosu będą mogły poczuć się swobodnie, pomiędzy westchnieniem ulgi, a pieśnią wielogłosową. Sprawdzimy jak to jest, kiedy słychać człowieka, a nie tylko jego głos. Pozwolimy, by głos mógł uwolnić nas, poprzez swoją własną wolność. Na zajęcia przygotujcie na pamięć krótki fragment ulubionego wiersza, albo tekstu piosenki, w dowolnym języku.

Joanna Kurzyńska - praca z głosem

Alicja Miszczor / OPOWIEŚCI LUDZKIEGO CIAŁA Teatr fizyczny i improwizacja taneczna

„Gdybym mogła wyrazić słowami wszystko co czuję, nie potrzebowałabym tańczyć ….”
Margot Fonteyn

Język ruchu obejmuję tę część bycia istotą ludzką, wobec której słowo jest bezradne.
Wydaje mi się, że stąd bierze się głęboka satysfakcja kiedy tańczymy, ,,opowiadamy” z samego środka siebie. Do głosu dochodzi nasza esencja, ale też nasz światłocień – w pełnej krasie.

W ruchu interesuje mnie szczerość, ruchowa prawdomówność (za którą kocham improwizację), a także akceptacja (w tym neutralność) dla żywej, autentycznej, organicznej historii wydarzającej się w czasie rzeczywistym bez względu na właściwy jej ciężar. Trzeci istotny element to forma, która nadaje ruchowej wypowiedzi czytelność i klarowność. Mówię tu o gramatyce ruchu, technikach improwizacji ruchowej/tanecznej, czyli narzędziach, których używamy do transformacji intencji w określony ruch.

Efektem tego połączenia jest jasność naszej intuicyjnej ruchowej wypowiedzi. Nawet najbardziej zasznurowane, złożone i zawiłe i z pozoru nieuchwytne aspekty naszego jestestwa przetransformowane na ruch w odpowiednich warunkach stają się: jasne, czytelne oraz zwyczajne, a jednocześnie tak bardzo wyjątkowe. A przede wszystkim ludzkie…

Zajęcia rozpoczynamy medytacją lub rozgrzewką, potem następuje procesowe rozwinięcie tematu/tematów, kończymy wyciszeniem.

Metody:
-ZMYSŁY W RUCHU, w szczególności zmysł dotyku: Skinner Releasing Techique (SRT) oraz autorska metoda : SUCHE PĘDZLE
-SYMBOLIKA CIAŁA (W TYM KSZTAŁT/GEST)
-RELACJA INTENCJA-RUCH
-OBRAZY MENTALNE W RUCHU (w tym archetypy)
-BODY-MINDFULNESS – OBECNOŚĆ W CIELE, CZUCIE CIAŁA
-KOMPILACJA: ODDECH-DŹWIĘK/SŁOWO/OBRAZ/ZMYSŁY

Główne zagadnienia pracy z formą:
-jakości ruchowe: rozmiar, poziom, ciężar, napięcie, kształt, dynamika
-praca z centrum i artykulacja kończyn
-LKS linia/ kształt/segment
-Ruch Continuum i Staccato
-podróżowanie między ruchem w poziomie i w pionie

Zajęcia prowadzone są na poziomie open. Zapraszamy więc zarówno osoby z doświadczeniem (zainteresowane szeroko pojętym performensem), jak i osoby początkujące oraz średnio-zaawansowane.

Zuzanna Nir / Taniec współczesny

Warsztat przeznaczony dla wszystkich miłośników ruchu, niezależnie od wcześniejszych doświadczeń. Głównym celem spotkania będzie odnajdywanie przyjemności i wolności w określonych formach ruchowych. Poprzez praktykę struktr tanecznych będziemy pogłębiać świadomość ciała, poznawać jego możliwości, badać kierunki, płaszczyzny, położenie w przestrzeni, a także przepływ, zakresy ruchu i wiele innych. Wszystkie te zagadnienia będą pojawiać się samoistnie w trakcie nauki fraz ruchowych. Mówiąc najogólniej – będziemy po prostu tańczyć. Na materiał ruchowy warsztatu składać się będą wszystkie moje doświadczenia taneczne oraz zainteresowania ruchowe, tj. floorwork (praca z podłogą), soft acrobatics (tzw. lekka akrobatyka), spiral dynamics, techniki release, elementy flying low, jogi oraz praca z napięciem i rozluźnieniem.

Zuzanna Nir

RELAKSACJE / Dominika Wójtowicz / Relaksacja mięśni dna miednicy
Zlokalizujemy, obudzimy, rozluźnimy i odciążymy mięśnie dna miednicy.
W połączeniu z oddechem zrelaksujemy ciało ze szczególnym uwzględnieniem obszaru miednicy i jej punktów reflektorycznych. W czasie zajęć Dominika opowie czym jest oraz jak dbać o dno miednicy.

Dlaczego warto ?

Udowodniono że, zwiększona świadomość ciała i „rozbujanie miednicy” pozytywnie wpływa na jakość życia seksualnego, redukuje bóle miesiączkowe, bóle w obrębie kręgosłupa i miednicy a nawet migreny. Dodatkowo odgrywa istotną rolę w profilaktyce nietrzymania moczu oraz utrzymaniu prawidłowej postawy ciała.

 

Dominika Wójtowicz - relaksacje

Michał Strugarek / Taniec Współczesny, Floor Work, Improwizacja

Taniec Współczesny, Floor Work, Improwizacja – podczas procesu, będziemy poznawać narzędzia, które pozwalają nam na holistyczne podejście do tańca. Zwrócimy uwagę na tranzycję z konceptu ruchowego do struktury, oraz jak ze wzorca ruchu codziennego przejść do ruchu abstrakcyjnego. Skupimy się również na tym, jak podejść do improwizacji w sposób choreograficzny i jak możemy korzystać z improwizacji w procesie twórczym w sytuacji indywidualnej i grupowej.

Michał Strugarek Lekcje

Tomek Pomersbach / Odpoczynek w ruchu
Ruch wywołuje obraz, obraz- ruch. I tak dalej. Potrzebny jest tylko początek. Szturchnięcie. Prowokacja. Perpetuum mobile.

Punktem wyjścia do zajęć będzie Metoda Ilana Leva, której centralne pojęcia stanowią bez-wysiłek, chaos i oddawanie ciężaru. Oddamy się zatem praktyce ruchu lekkiego, radosnego, nieusystematyzowanego, trochę 'dziwnego’ i wibrującego. Ruch będzie wspierał obraz i vice versa. Głowa odpocznie na szczycie kręgosłupa. Stopy wejdą w dialog z podłogą. Palce dłoni pogilgotają od środka klatkę piersiową. Szyja jako harfa łącząca swoimi wibracjami głowę i kręgosłup. Przez ciało przepuścimy ożywczy deszcz opadających, wirujących liści … Stawy otworzą się na swobodniejszy przepływ ruchu, przez ciało przepłyną niezliczone nitki poruszeń. Rezygnacja z ambicji opanowywania określonych umiejętności, udoskonalania rzeczy, wykańczania i szlifowania ich, otworzy nasze ciała na doświadczanie ruchu, który energetyzuje, odświeża, łączy i pozwala znaleźć nowe możliwości. Oddamy inicjatywę- ciału, obrazowi, sytuacji, momentowi, grawitacji. By bez wysiłku ruszać się i bez wysiłku… być.

Tomek Pomersbach - lekcja Odpoczynek w ruchu

Paweł Konior / Kontakt improwizacja

Cykl tych warsztatów opierać się będzie na kilku prostych tezach i antytezach związanych z ruchem

W trakcie zajęć uczestnicy będą mogli przyjrzeć się takim zjawiskom jak:

Przyciąganie i odpychanie
Wdech i wydech
Bycie w balansie i poza nim
Synchronizacja wewnętrzna i zewnętrzna
Spirale i poruszanie się po łuku

Prześledzimy jak procesy związane z powyższymi podpunktami ewoluują w czasie i przestrzeni. (Odpowiednio dawkowane i wzmacniane. )

W trakcie będziemy chcieli dokonać autorefleksji dotyczącej metaforyki ruchu:

-Jak zdecydować, ile potrzebujemy i czego potrzebujemy w odpowiedniej chwili? – Czy tworzenie napięcia mające na celu wygenerowanie danej sytuacji sprzyja jej zaistnieniu.
-Jak kontrola i analiza wpływa na ruch.
-Jak oddech, zaufanie zwierzęcym instynktom oraz intuicji zmienia jakość ruchu
-Jak bezwysiłkowo zapraszać sytuację i pozwolić jej trwać.
Krótko mówiąc, padną pytania o to:
Którą drogą podążasz? W jaki sposób dokonujesz wyborów? Oraz jak reagujesz na zastałą sytuację?

Przestrzeń warsztatową będziemy chcieli potraktować jako plac zabaw, pełen zabawek, „foremek i form” oraz narzędzi do nowych eksploracji.
Uruchamiając dziecięcą ciekawość, będziemy dążyć do bez wysiłkowych, radosnych spotkań. ( doświadczając w obrębie nich wszelkich możliwości i niemożliwości oraz związanych z nimi napięć.)
Przy jednoczesnym doświadczaniu jedności ruchu na poziomie grupy, kolektywu ( próbie synchronizacji z innymi ciałami w przestrzeni) będziemy dążyć do samoświadomości i indywidualizacji ruchu w świadomym solo.

Paweł Konior Kontakt Improwizacja

Alicja Miszczor / Ruch, dźwięk, dotyk

Jest to warsztat inkluzyjny. Będą w nim brać udział osoby niedowidzące i niewidome oraz uczestnicy festiwalu. Doświadczymy tu przede wszystkim połączenia: dotyku, dźwięku i ruchu, pojawią się też motywy inspirowane światem plastyki. Będziemy praktykować i bawić się  metodami: Skinner Releasing Technique, metodą Dr.Detlefa Kapperta oraz autorską metodą  prowadzącej Interart Dance. Będziemy: odczuwać, słyszeć, czuć i wyobrażać sobie. Będziemy przeplatać: zmysły, dziedziny sztuki, poszerzać perspektywę i wracać do naturalnej, niewinnej,  pierwotnej radości tworzenia. Podczas tych trzech spotkań przeplotą się też osoby z różnych światów spotykając się w jednej, wspólnej, wielobarwnej kreatywnej materii. 

Terminy zajęć: niedz. 3.07, pon. 4.07,wt. 5.07 godz. 13.00-14.00 Studio Na Grobli

Skip to content