Lekcje

Lekcje to zajęcia o otwartej formule. Nie wymagają deklaracji uczestnictwa w określonych zajęciach przez cały festiwal, umożliwiają dzięki temu sprawdzenie i doznanie wielu różnych doświadczeń ruchowych i przeznaczone są dla osób o różnym poziomie zaawansowania.

Pojedyncze lekcje podczas festiwalu

Natalia Iwaniec / poranne rozgrzewki: Gaga People

Język ruchowy stworzony przez Ohada Naharina, wieloletniego dyrektora Batsheva Dance Company w Tel Avivie, Izraelu. Jest to metoda pracy z ciałem stworzona zarówno dla tancerzy – Gaga/dancers, jak i dla wszystkich pasjonatów tańca – Gaga/people.

Podczas zajęć pracujemy nieustannie, w ciągłym ruchu, eksplorując różnego rodzaju fizyczne zadania. Wykraczamy poza swoją strefę komfortu, tańczymy, mierzymy się ze swoją słabością, rozwijamy świadomość ciała, korzystamy z wyobraźni. Wszyscy razem się poruszamy nie oceniają się nawzajem (pracujemy bez luster) jednocześnie nawzajem się inspirując.

Tomek Pomersbach / Odpoczynek w ruchu
Ruch wywołuje obraz, obraz- ruch. I tak dalej. Potrzebny jest tylko początek. Szturchnięcie. Prowokacja. Perpetuum mobile.

Punktem wyjścia do zajęć będzie Metoda Ilana Leva, której centralne pojęcia stanowią bez-wysiłek, chaos i oddawanie ciężaru. Oddamy się zatem praktyce ruchu lekkiego, radosnego, nieusystematyzowanego, trochę 'dziwnego’ i wibrującego. Ruch będzie wspierał obraz i vice versa. Głowa odpocznie na szczycie kręgosłupa. Stopy wejdą w dialog z podłogą. Palce dłoni pogilgotają od środka klatkę piersiową. Szyja jako harfa łącząca swoimi wibracjami głowę i kręgosłup. Przez ciało przepuścimy ożywczy deszcz opadających, wirujących liści … Stawy otworzą się na swobodniejszy przepływ ruchu, przez ciało przepłyną niezliczone nitki poruszeń. Rezygnacja z ambicji opanowywania określonych umiejętności, udoskonalania rzeczy, wykańczania i szlifowania ich, otworzy nasze ciała na doświadczanie ruchu, który energetyzuje, odświeża, łączy i pozwala znaleźć nowe możliwości. Oddamy inicjatywę- ciału, obrazowi, sytuacji, momentowi, grawitacji. By bez wysiłku ruszać się i bez wysiłku… być.

Tomek Pomersbach - lekcja Odpoczynek w ruchu

Michał Ratajski/ Sztuki Walki w Kontakt Improwizacji
Odwołując się do podstaw korelacji ciała, umysłu i oddechu, oraz informacji płynącym z fizyki, biomechaniki ludzkiego ciała, przyjrzymy się narzędziom do efektywnego poszerzania umiejętności w technice kontakt improwizacji.

Kontakt improwizacja to technika tańca, w której wśród wielu czynników istotny jest przepływ
energii, miękkość i elastyczność, umiejętność reagowania, podejmowania szybkich decyzji,
umiejętność bezpiecznego radzenia sobie w ryzykownych sytuacjach. Wszystkie te aspekty, jak również wiele, wiele innych są wspólne także dla treningu sztuk walki.

W sztukach walki niemal każde działanie zakłada kontakt. Szczegółowość informacji płynących z tych dziedzin ruchu niesamowicie poszerza kontekst wiedzy na temat biomechaniki ludzkiego ciała. Jeśli na poziomie mentalnym zmienimy podejście i punkt widzenia na: aspekt zwycięstwa, rywalizacji i intencji naszych działań. A na poziomie fizycznym do: tempa, siły, napięcia, zakresu ruchu… – otworzy się przed nami studnia pełna precyzyjnych narzędzi do pracy z ciałem. Przyglądając się tej wiedzy poprzez pryzmat kontakt improwizacji, możemy czytać ją zupełnie na nowo w kontekście tworzenia relacji.

Alicja Miszczor / Plastyka Ruchu. Improwizacja taneczna

Te zajęcia, to w dużej mierze połączenie sztuk plastycznych oraz: ruchu/tańca/elementów teatru fizycznego. To połączenie to przestrzeń, która z jednej strony wzmacnia zjawisko ekspresji w ruchu i poszerza jej paletę (autorska technika Suchych Pędzli, praca z linią ruchu), z drugiej – ułatwia świadome operowanie formą (zjawisko kształtu w parze symboliką ciała). W tej metodzie możesz też spodziewać się: pracy z wyobraźnią i obrazami wewnętrznymi/zmysłem dotyku, oraz elementów: Qi Gong/pracy z głosem/ teatru fizycznego. Wszystkie te metody mają za zadanie zarówno sprowadzić umysł osoby poruszającej się do ciała oraz skierować ją do obecności w doświadczaniu tego, co jest oraz do zmysłowego odczuwania ciała, jak i do sytuacji, w której motoryka nadąża za opowieścią tego ciała. Ćwiczenia w formie: solo, w parach i w grupie.Zajęcia oraz metoda będą dostosowane do gotowości oraz potrzeb grupy. Zajęcia w trybie open. Zapraszamy zarówno osoby zaawansowane, jak i początkujących. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Agata Rutkowska / Kształty w przestrzeni

Podczas lekcji będziemy eksplorować różne kształty i szukać nieoczywistych ruchów. Będziemy poszerzać naszą uwagę na to co nas otacza i świadomie wpływać na kompozycję przestrzeni. Pojawią się różne score’y improwizacyjne wspierające uważność, świadomość kompozycyjną i myślenie zespołowe. Będziemy poszukiwać różnych sposobów na zmianę kształtu i będziemy świadkować tym praktykom. Będziemy się dobrze bawić – czasem solo, czasem w parach, czasem w większych grupach. * Uwaga! Udział w zajęciach wiąże się ryzykiem zauważania figur geometrycznych w nieoczekiwanych
miejscach… 😉

Maja Miśta / RELAKSACJE: Bodywork regeneracyjny
Spotkajmy się po całym dniu aktywności by rozlać się na podłodze i przez chwile całkowicie poddać się sile grawitacji. Weźmy głębszy wdech i odpocznijmy przez chwilę. Poszukajmy rozluźnienia i rozpuśćmy napięcia. Na wieczornych relaksacjach będziemy korzystać z metod masażu tajskiego i praktyk somatycznych, aby wyciszyć układ nerwowy, zwiększyć przestrzeń pomiędzy tkankami w ciele i przywrócić elastyczność powięzi. Będziemy także delikatnie wydłużać ciało w pozycjach rozciągających i wprowadzać je w oscylacyjny ruch poprzez techniki dynamiczne. Bodywork to symetryczna wymiana – pracujemy w dwójkach, każda osoba przez połowę czasu jest pasywna a przez drugą połowę aktywna. Dzielimy się nawzajem dotykiem, ruchem i uważną obecnością.

Alicja Miszczor / ZAJĘCIA INKLUZYWNE: Głos, Ruch, Obrazy Wewnętrzne

Na te zajęcia zapraszamy zarówno uczestników festiwalu, jak i osoby niewidzące i niedowidzące w wieku dojrzałym. Będziemy doświadczać tańca, który swój początek będzie miał zarówno w wyobraźni, jak i w zjawisku dotyku. Będziemy też wytwarzać wspólne dźwięki, brzmienia i melodie, które zrodzą się z: wewnętrznych obrazów, stanów, emocji, uczuć, opowieści. Zajęcia te służyć będą autentycznemu spotkaniu ze sobą i z innymi uczestnikami poprzez głos/ruch/taniec/teatr fizyczny. Ćwiczenia będą w formie: solo, w parach i w grupie. 

Terminy zajęć: info wkrótce,
Miejsce: Studio Na Grobli

Skip to content