Lekcje

Lekcje to zajęcia o otwartej formule. Nie wymagają deklaracji uczestnictwa w określonych zajęciach przez cały festiwal, umożliwiają dzięki temu sprawdzenie i doznanie wielu różnych doświadczeń ruchowych i przeznaczone są dla osób o różnym poziomie zaawansowania.

Pojedyncze lekcje podczas festiwalu

Natalia Iwaniec / PORANNE ROZRUCHY / GaGa People

Język ruchowy stworzony przez Ohada Naharina, wieloletniego dyrektora Batsheva Dance Company w Tel Avivie, Izraelu. Jest to metoda pracy z ciałem stworzona zarówno dla tancerzy – Gaga/dancers, jak i dla wszystkich pasjonatów tańca – Gaga/people.

Podczas zajęć pracujemy nieustannie, w ciągłym ruchu, eksplorując różnego rodzaju fizyczne zadania. Wykraczamy poza swoją strefę komfortu, tańczymy, mierzymy się ze swoją słabością, rozwijamy świadomość ciała, korzystamy z wyobraźni. Wszyscy razem się poruszamy nie oceniają się nawzajem (pracujemy bez luster) jednocześnie nawzajem się inspirując.

 

Ksenia Opria / Kontakt Improwizacja

Przez pryzmat praktyk somatycznych, wyobraźni cielesnej i praw fizyki, popatrzymy na technikę kontakt improwizacji.

W praktykach somatycznych widzę możliwość dotarcia do miejsca odpoczynku w ruchu, które buduje wytrzymałość i autonomię.

Wyobraźnia cielesna jest dla mnie bardzo konkretnym narzędziem do rozruszania systemu intuicyjnego i umysłu eksploracyjnego.

W punkcie zero jest dla mnie ciało, zaczynam od niego i jego fizyczności. Poprzez zmysły, warstwy, extrema i centrum, wpływy, połączenia i (nie)zależności, zaktywizujemy pewne wzorce ruchu i przeniesiemy je z solo do duetów, trio i większych konstelacji.

Gdziekolwiek to czytasz, zauważ siebie, w całości .

wszystko co Cię teraz dotyka . to, czego dotykasz Ty .

Jeśli jest coś, co jest ponad wszystkim, to ufam, że to grawitacja.

Wychodząc z tego miejsca, szukam odwołań, zauważam jak w wielu relacjach ze światem jestem jednocześnie się toczę przelewam owijam olewam odpuszczam ale nie ruch.

Językiem techniki – będziemy pracować bez/z dotykiem, z przelewaniem ciężaru w dynamicznie zmieniającym się świecie, z oczekiwaniami i potencjałami podnoszeń, z artykulacją, wielokierunkowością i możliwością (koniecznością) dokonywania wyborów.

Nie myślę o zajęciach jako o zbiorze ćwiczeń, zależy mi na tym, żeby znaleźć drogę do tańca.

Angelika Mizińska / Kontakt Improwizacja w perspektywie BMC®

Zapraszam do świata somatycznej wrażliwości, który stanie się punktem wejścia do krainy kreatywności i dynamiki improwizacji kontaktowej. Zatracimy się w dynamicznej naturze naszej fizyczności, w helisach i przestrzeni sferycznej, oswajając się z upadkami, unosząc się na falach i przelewając ciało do góry nogami.

Poprzez pogłębienie naszej wrażliwości anatomicznej odkryjemy nowe ruchowe dialogi z siłami fizyki, by świadomiej i bezpieczniej poruszać się w przestrzeni — zarówno solo, jak i w relacji z innymi. Lekcje są dedykowane osobom na każdym poziomie doświadczenia.

Wojciech Furman / Floorish

FLOORISH /ˈflʌɹ.ɪʃ/
rozwijać się bujnie w podłodze; być pełnym smaku we floorworku.

FLOORISH to kompleksowe podejście, które stymuluje i poszerza różnorodność języka ruchowego w podłodze. Poszukamy balansu i połączenia pomiędzy wymagającymi umiejętnościami
fizycznymi, a specyficznymi smakami i teksturami ruchu, ponieważ floorwork to nie ty
miękkość i płynność, ale także ruch, który zacina, wibruje, sztywnieje, topnieje, czasem jest dziwny lub krzywy.  Wykorzystamy soczewkę „Constraints-Led Approach” – podejście, które polega na takim
stosowaniu ograniczeń nakładanych na działanie, aby stymulować samoorganizację w ruchu i dzięki temu zdobywać konkretne umiejętności.

Poruszymy 4 z 5 filarów FLOORISH
– jakości i smaki w pracy z podłogą
– elementy techniczne – soft acrobatics
– frazy uwzględniające 2 powyższe aspekty
– specyficzne dla floorwork’u zdolności motoryczne

Wojciech Furman / Physical Storytelling

Physical Storytelling to warsztat skupiony na eksplorowaniu narzędzi służących budowaniu
ruchowych postaci.  W ramach tej części zajęć będziemy szukać ruchu, który jest bogaty w znaczenia, pełen potencjału opowiadania historii, ale bez konieczności pozostawania realistycznym lub naturalnym, a raczej znajdując inną drogę do autentyczności. Podczas zajęć testujemy i badamy strategie tańca/aktorstwa, które dostrajają zmysłowość i cielesność, aby tworzyć wyrazistą
ekspresję.

Marta Grabowska / Kontaktowy FLOW z układem nerwowym

Warsztat prowadzony autorską metodą Neuro Organicznego Kontaktu.

Głównym przesłaniem jest odnawianie i budowanie ORGANICZNEGO KONTAKTU i RELACJI ze samym sobą i innymi.

Będzie to interdyscyplinarny warsztat łączący w sobie teorię i praktykę somatyczną, ruchową, taneczną, neuro i psychofizyczną z przestrzeni:

> CONTACT IMPROVISATION
Techniki tańca, która jest m.in. miejscem doświadczania bycia w kontakcie z drugą osobą w uważności, otwartości i łączności.
Tancerze będąc w relacji cielesno – dotykowo – ruchowej tworzą swoją NIEPOWTARZALNĄ IMPROWIZACJĘ.

> Pracy z AUTONOMICZNYM UKŁADEM NERWOWYM na bazie m.in. Teorii Poliwagalnej. Mówi ona m.in. o możliwościach osiągnięcia wewnętrznej homeostazy i poczucia bezpieczeństwa, które jest jedną z podstaw BYCIA W KONTAKCIE, POŁĄCZENIU, TWÓRCZYM DZIAŁANIU
Nasze układy nerwowe komunikują się ze sobą. Korygulują. Będziemy z tym eksperymentować i sprawdzać użyteczność w praktyce ruchu i tańca.

> GŁĘBOKIEJ PRACY ZE ŚWIADOMOŚCIĄ CIAŁA. Będziemy wsłuchiwać się w nasze ciała. Podążać za odczuciami. Odnawiać, rozszerzać nasze połączenie z nim w praktyce ruchu, tańcu solo, w parach, w grupie.

> HOLISTYCZNE PODEJŚCIE DO ROZWOJU I ZMIANY

Te CZTERY ELEMENTY połączone razem tworzą platformę zrozumienia i doświadczania jak poprzez ciało, ruch, dotyk, taniec, umysł, psyche, relacje z drugą osobą aktywować naturalną zdolność do regulacji, regeneracji i korygulacji autonomicznego układu nerwowego.

W tym STANIE POŁĄCZENIA możliwa jest radosna twórczość, ekscytacja, skupienie, otwartość na zmiany, głęboki odprężenie, autentyczne spotkanie z drugim człowiekiem.

Do poruszenia i poczucia.
Marta

Agata Rutkowska / Kształty w przestrzeni

Podczas lekcji będziemy eksplorować różne kształty i szukać nieoczywistych ruchów. Będziemy poszerzać naszą uwagę na to co nas otacza i świadomie wpływać na kompozycję przestrzeni. Pojawią się różne score’y improwizacyjne wspierające uważność, świadomość kompozycyjną i myślenie zespołowe. Będziemy poszukiwać różnych sposobów na zmianę kształtu i będziemy świadkować tym praktykom. Będziemy się dobrze bawić – czasem solo, czasem w parach, czasem w większych grupach. * Uwaga! Udział w zajęciach wiąże się ryzykiem zauważania figur geometrycznych w nieoczekiwanych
miejscach… 😉

Beata Marecka - Zehetbauer / „Być w łączności….“ w oparciu o metodę Life/Art Process ® Anny i Darii Halprin
Metoda Life/Art Process® łączy doświadczenie tańca i ruchu z intuicyjnym malowaniem wewnętrznych obrazów. Uczy uważnego pogłębionego kontaktu z ciałem oraz świadomego bycia w ruchu, co budzi bardziej intensywną zdolność odczuwania ciałem oraz pobudzenie sfery imaginacji. Wewnętrzne wyobrażenia zostają zwizualizowane w spontanicznie stworzonym rysunku, który prowadzi ponownie do ruchu i dalszego procesu…
Otwarte lekcje są zaproszeniem do doświadczenia metody połączenia ekspresji poprzez ruch i rysunek w osobistym procesie, prowadzącym do głębszego, odkrywczego spotkania ze sobą i innymi…
Propozycja skierowana jest do wszystkich osób zainteresowanych metodą Life/Art Process®. Nie wymaga żadnego przygotowania w zakresie tańca i plastyki.
Sebastian Flegiel / Kontakt improwizacja jako ArtSport

Zapraszam Cię na fascynującą podróż w głąb świata Kontakt Improwizacji. Gdzie ruch staje się sztuką, a sztuka staje się sportem! Ta wyjątkowa forma poruszania się powstała w atmosferze współpracy między profesjonalnym tancerzem i utalentowaną gimnastyczką, a więc ciałami „ulepionymi” poprzez trening, do wysiłku. To spowodowało, że w początkowym okresie jej prezentacji nazywana była ArtSportem. Czyli praktyką, która dokonuje fuzji aspektu fizycznego oraz technicznego by wygenerować wartość wykraczającą poza obie składowe – nową sztukę w ruchu.

Skupię się zatem na dwóch kluczowych elementach: technice ruchu i fizycznym aspekcie Kontakt Improwizacji.

  •         Technika, to nie tylko zestaw zasad, ale magiczne klucze, które otworzą przed Tobą drzwi do nieograniczonego świata improwizacji wewnątrz tej formy ruchu. To nie tylko umiejętności, to przede wszystkim wolność i sztuka czerpania radości z każdego kroku, skoku, obrotu czy partnerowania.

  •         Wniknę także głęboko w fizyczną esencję Kontakt Improwizacji. Zrozumiesz, jakie wzorce ruchowe kryją się za tym art-sportem. Jak bezpiecznie je poznawać i wcielać w życie. To nie tylko doskonalenie umiejętności, ale stworzenie solidnej podstawy, która pozwoli Ci cieszyć się zdrowiem i swobodnie poruszać się w dynamicznym, ciągle zmieniającym się świecie ruchu.

Tomasz Pacan / WIECZORNE RELAKSACJE / Therapeutic Flying & Thai Massage

Terapeutyka to osobny rozdział AcroYogi. Ugruntowany, bliższy ziemi i spokojny. Smakowita nagroda za trudy akrobatycznych i tanecznych wysiłków.

Zaczniemy krótką rozgrzewką bazującą na partner jodze i ćwiczeniach rozluźniających. Płynnie przejdziemy do lotów terapeutycznych, w rozluźnieniu osoby podnoszonej, wykorzystując grawitację i stabilne punkty podparcia by rozciągnąć ciało i pozbyć się napięć. Zawsze w obecności spottera – osoby trzeciej, która stojąc obok czuwa nad  bezpieczeństwem unoszonego i unoszącego. Na zakończenie masaż tajski, pełna prowadzona sekwencja do wymiany z partnerem. Zanurzymy się w uzdrawiającej energii

Metta i Loving kindness, gdzie ważniejsza niż technika – jest intencja <3

Skip to content