Ścieżki twórcze

Ścieżka twórcza to intensywny, pięciodniowy warsztat dla zamkniętej grupy osób. To warsztaty zorientowane na pracę w procesie twórczym, pod okiem doświadczonego pedagoga.

Iwona Olszowska

Fuzja BMC wi Kontak Improwizacji

Anna Haracz

Anatomia Świadomości

Joanna Kurzyńska

Praca z głosem

Paweł Konior

Kontakt improwizacja

Tomek Pomersbach

Odpoczynek w Ruchu

Michał Strugarek

Technika Tańca

Iwona Olszowska

Fuzja BMC wi Kontak Improwizacji

Rozgrzewka i przygotowanie ciała będzie zasilane anatomią w doświadczeniu z uwzględnieniem organizacji ciala do Kontaktu…Umiejętności kontaktowe będą praktykowane z perspektywy różnych systemów ciała min. kości, stawów, więzadeł i powięzi…a to wszystko zanurzone będzie w ciężarze, czyli błędniku, kinestetyce i propriocepcji.

Anna Haracz

Anatomia Świadomości

„Jeśli masz świadomość to masz wybór”
Ścieżka ma na celu rozwijanie świadomości zasad anatomicznych i kinetycznych ludzkiego ciała poprzez pracę z fizjologią, anatomią i energetyką człowieka. Ciało chce być słyszane i rozumiane więc trzeba nauczyć się jego języka. Języka obrazów mentalnych, doznań, odczuć i emocji. Obserwując naturalne przepływy przywraca pełną płynność, szybkość i siłę ruchu bez generowania niepotrzebnego napięcia. Podstawową zasadą pracy jest poczucie przyjemności, rozluźnienia i skuteczności, które jest głęboką formą kontaktu ze swoim ciałem i jednoczesnym uzdrawianiem go. Przyjemność otwiera i rozluźnia, chroniąc jednocześnie przed nadprodukcją i kontuzjami. Może być sposobem na łagodne i skuteczne poradzenie sobie z trudnymi bądź już kontuzjowanymi miejscami, a także rozwijaniem tego co jeszcze nie zostało zaniedbane.
Każdy dzień będzie zakorzeniony w innym żywiole (ziemi, wody, ognia, powietrza i eteru) by dać ciału możliwość eksplorowania go z innych perspektyw, jakości fizycznych, emocjonalnych i energetycznych.
Ta ścieżką to kompilacja mojej trzydziestoletniej pracy ruchowej łączącej taniec współczesny, kontakt improwizację, pracę z głosem, jogę, medytację i praktykę uzdrawiania. Są wynikiem wieloletnich poszukiwaniach własnych, gdzie nie ma już miejsca na przemoc lub/i autoprzemoc wobec własnego ciała. Improwizacyjny charakter zajęć stworzy przestrzeń, by każdy mógł na swoim etapie poznawać i eksplorować swoją fizyczność.

Joanna Kurzyńska

Praca z głosem

To będzie pasjonująca podróż do wnętrza siebie, gdzie powracając do pierwszego oddechu, stopniowo możemy odbudowywać i odkrywać na nowo swój głos – pierwsze (zaraz po oddechu) świadectwo, że jesteśmy. Posługując się mapą ćwiczeń stworzonych przez Kristin Linklater wytyczymy szlaki, na których wibracje naszego głosu będą mogły poczuć się swobodnie, pomiędzy westchnieniem ulgi, a pieśnią wielogłosową. Sprawdzimy jak to jest, kiedy słychać człowieka, a nie tylko jego głos. Pozwolimy, by głos mógł uwolnić nas, poprzez swoją własną wolność. Na zajęcia przygotujcie na pamięć krótki fragment ulubionego wiersza, albo tekstu piosenki, w dowolnym języku.

Paweł Konior

Kontakt Improwizacja

Cykl tych warsztatów opierać się będzie na kilku prostych tezach i antytezach związanych z ruchem. W trakcie zajęć uczestnicy będą mogli przyjrzeć się takim zjawiskom jak:

Przyciąganie i odpychanie
Wdech i wydech
Bycie w balansie i poza nim
Synchronizacja wewnętrzna i zewnętrzna
Spirale i poruszanie się po łuku

Prześledzimy jak procesy związane z powyższymi podpunktami ewoluują w czasie i przestrzeni. (Odpowiednio dawkowane i wzmacniane. )

W trakcie będziemy chcieli dokonać autorefleksji dotyczącej metaforyki ruchu:

-Jak zdecydować, ile potrzebujemy i czego potrzebujemy w odpowiedniej chwili? – Czy tworzenie napięcia mające na celu wygenerowanie danej sytuacji sprzyja jej zaistnieniu.
-Jak kontrola i analiza wpływa na ruch.
-Jak oddech, zaufanie zwierzęcym instynktom oraz intuicji zmienia jakość ruchu
-Jak bezwysiłkowo zapraszać sytuację i pozwolić jej trwać.
Krótko mówiąc, padną pytania o to:
Którą drogą podążasz? W jaki sposób dokonujesz wyborów? Oraz jak reagujesz na zastałą sytuację?

Przestrzeń warsztatową będziemy chcieli potraktować jako plac zabaw, pełen zabawek, „foremek i form” oraz narzędzi do nowych eksploracji.
Uruchamiając dziecięcą ciekawość, będziemy dążyć do bez wysiłkowych, radosnych spotkań. ( doświadczając w obrębie nich wszelkich możliwości i niemożliwości oraz związanych z nimi napięć.)
Przy jednoczesnym doświadczaniu jedności ruchu na poziomie grupy, kolektywu ( próbie synchronizacji z innymi ciałami w przestrzeni) będziemy dążyć do samoświadomości i indywidualizacji ruchu w świadomym solo.

Tomek Pomersbach

Odpoczynek w Ruchu

Uśmiechnij się. Przenieś ciężar z nogi na nogę. I pozwól, aby grawitacja przeniknęła każdą komórkę Twojego ciała.

Warsztat będzie poświęcony praktyce ruchu bezwysiłkowego, lekkiego, a zarazem energetyzującego i otwierającego. Wprawimy ciało w liczne, delikatne mikroporuszenia, pozwalając odpocząć nadmiernie spiętym mięśniom i usuwając blokady z ciała. Będziemy badać równowagę pomiędzy aktywnością i odpuszczeniem, wzmacniając wewnętrzny dialog pomiędzy częściami ciała. Udostępnimy ciało dla ruchu swobodnego i nieuporządkowanego, rozmiękczając nasze nawyki i odkrywając dzięki temu nowe, bardziej wydajne sposoby poruszania się.

Istotnym elementem zajęć będzie praca z wyobraźnią oraz obrazami mentalnymi. Wykorzystamy je jako źródło inspiracji dla ruchu, jak również wzmocnią one element zabawy i poszukiwania. Obraz wywoła ruch, ruch-obraz. I tak dalej. Potrzebny będzie tylko początek. Szturchnięcie. Prowokacja. Perpetuum mobile…

Warsztat inspirowany jest Metodą Ilana Leva, pochodzącą z Izraela praktyką, która obejmuje indywidualną pracę manualną oraz grupowe lekcje ruchu. Metoda wykorzystuje bezwysiłkowy ruch, wyobraźnię oraz głos do reedukacji organizmu w kierunku poprawy jego funkcjonowania, lepszego samopoczucia, jak również pozbywania się napięć, blokad i szeroko pojętych dysfunkcji z ciała. Więcej o metodzie: https://www.ilanlev.org/

Michał Strugarek

TANIEC WSPÓŁCZESNY, FLOOR WORK, IMPROWIZACJA

Taniec Współczesny, Floor Work, Improwizacja – podczas procesu, będziemy poznawać narzędzia, które pozwalają nam na holistyczne podejście do tańca. Zwrócimy uwagę na tranzycję z konceptu ruchowego do struktury, oraz jak ze wzorca ruchu codziennego przejść do ruchu abstrakcyjnego. Skupimy się również na tym, jak podejść do improwizacji w sposób choreograficzny i jak możemy korzystać z improwizacji w procesie twórczym w sytuacji indywidualnej i grupowej.

Skip to content