Ścieżki twórcze

Ścieżka twórcza to intensywny, pięciodniowy warsztat dla zamkniętej grupy osób. To warsztaty zorientowane na pracę w procesie twórczym, pod okiem doświadczonego pedagoga.

ZAR Compact

ZAR Compact to okazja do zgłębienia tajników pracy twórczej Teatru ZAR. To integracja treningu fizycznego i praktyk wokalnych – praca z partnerem, z wyobraźnią, z pieśniami,
z uważnością ciała, z percepcją – odwołująca się do ekspresji ciała aktora, umiejętności słuchania, z którą nierozerwalnie wiąże się głęboka fizyczna oraz wokalna koncentracja. W pracy skupimy się na zgłębieniu różnorodnych kierunków praktyki, opracowanych i rozwijanych przez aktorów Teatru ZAR. Poszczególne ścieżki, przenikając się wzajemnie, łączą ze sobą elementy treningu wokalnego, fizycznego, wyobraźni oraz koncentracji. Warsztaty skierowane są do aktorów, tancerzy, muzyków, performerów, instruktorów teatralnych i animatorów.

 

KONTAKT IMPROWIZACJA: Wiry, przepływy i prądy – ruchome formy w przestrzeni / Ksenia Opria

Przez pryzmat praktyk somatycznych, wyobraźni cielesnej i praw fizyki, popatrzymy na technikę kontakt improwizacji.

W praktykach somatycznych widzę możliwość dotarcia do miejsca odpoczynku w ruchu, które buduje wytrzymałość i autonomię.

Wyobraźnia cielesna jest dla mnie bardzo konkretnym narzędziem do rozruszania systemu intuicyjnego i umysłu eksploracyjnego.

W punkcie zero jest dla mnie ciało, zaczynam od niego i jego fizyczności. Poprzez zmysły, warstwy, extrema i centrum, wpływy, połączenia i (nie)zależności, zaktywizujemy pewne wzorce ruchu i przeniesiemy je z solo do duetów, trio i większych konstelacji.

Gdziekolwiek to czytasz, zauważ siebie, w całości .

wszystko co Cię teraz dotyka . to, czego dotykasz Ty .

Jeśli jest coś, co jest ponad wszystkim, to ufam, że to grawitacja.

Wychodząc z tego miejsca, szukam odwołań, zauważam jak w wielu relacjach ze światem jestem jednocześnie się toczę przelewam owijam olewam odpuszczam ale nie ruch.

Językiem techniki – będziemy pracować bez/z dotykiem, z przelewaniem ciężaru w dynamicznie zmieniającym się świecie, z oczekiwaniami i potencjałami podnoszeń, z artykulacją, wielokierunkowością i możliwością (koniecznością) dokonywania wyborów.

Nie myślę o zajęciach jako o zbiorze ćwiczeń, zależy mi na tym, żeby znaleźć drogę do tańca.

Kreatywne zastosowanie metody BMC® / Iwona Olszowska

Zasada pracy: Doświadczenie anatomii według Body-Mind Centering (BMC)

Tym razem będziemy podróżować z tzw. general minds of the system, czyli ciałem i umysłem w pełnym zaangażowaniu.

Mind zmysłów – jako stan obecności, ale również jako wyzwalacz działania.
Mindy poszczególnych systemów ciała – wykorzystując ich bazowy potencjał, zwrócimy uwagę na:

podstawy i strukturę,
mobilność,
powiązania i klarowność,
ekspresję,
dynamikę i przepływ,
krystalizację,
witalność,
oraz nieskończony potencjał kreacji.

Będziemy czerpać zarówno z lewej, jak i prawej półkuli mózgowej, łącząc:

zadania, wybory, decyzje
z
kreatywnością, zabawą, improwizacją, cielesnością, fizycznością i relacjami.

Poruszamy się w przestrzeni naszych wewnętrznych skarbców:

intuicji,
emocji,
myślenia,
czucia ciała,
zmysłów,
wyobraźni.

Korzystamy ze stanów:

ruchu,
tańca…

Podążamy w kierunku improwizacji w czasie rzeczywistym, z autentycznością i pełnym wykorzystaniem potencjału chwili obecnej – tu i teraz.

Wyrażanie w obszarze ekspresji cielesnej i werbalnej:

eksplorujemy możliwości uzewnętrzniania tego, co w ciele i umyśle,
z pełną świadomością tego, co nas stymuluje,
za czym podążamy,
oraz rozpoznania, czym jest to, co robimy, skąd się bierze i dokąd zmierza.

Pracujemy nad tym, aby nasza wypowiedź – zarówno cielesna, jak i werbalna – była czytelna, komunikatywna i otwarta na rozwój.

 

Voice tale. Speaking song / Ditte Berkeley

Każdy głos ma do opowiedzenia jakąś historię. W rzeczywistości głos ma milion opowieści do opowiedzenia, w zależności od pieśni, którą śpiewa, doświadczeń, przez które przechodzi, osoby, która go słucha, otaczających go dźwięków, stanu, w którym ja, śpiewający, jestem.

 

Sesja pracy koncentruje się na eksploracji naszych własnych głosów, naszych głosów odzwierciedlonych i połączonych w głosach innych; na sile stania pewnie z dźwiękiem naszego własnego głosu, odkrywaniu jego bogactwa i budowaniu fundamentów, aby go wspierać, poprzez oddech, fizyczne wsparcie, wyobraźnię. Odkrywanie jego siły, gdy pojawia się pojedynczo, i mocy, gdy dodaje się do bogactwa wspólnego dźwięku tworzonego przez inne głosy.

Improwizacja Taneczna / Cisza pomiedzy / Hanna Jurczak

Zapraszam na warsztat improwizacji tanecznej, w trakcie, którego nawiążemy kontakt z naszą kreatywnością, pochylając się nad tematem… CISZY.

Cisza pomiędzy ruchami, dźwiękami, wdechem i wydechem…

Ciszę będziemy rozumieć zarówno konkretnie: jako miejsce, z którego zaczyna się każdy ruch, jak i bardziej subtelnie: jako stan wyostrzonej obecności. Będziemy dochodzić do niej przez pauzy, zatrzymania, pracę z dotykiem oraz innymi zmysłami (wzroku, słuchu, priopriocepcji).

Ważnym elementem warsztatu będzie badanie wzajemnego wpływu i połączenia kanałów wzroku i ruchu. Zainspirujemy się rysunkiem, bazgrołem, obrazem. Praca z prostym rysunkiem uzupełni nasze improwizacje o odkrywanie nowych ruchów i kompozycji grupowych.

W ciągu kilku dni będziemy pracować zarówno nad poszerzeniem narzędzi w solo, w duecie i w grupie. Braniem, dawaniem uwagi oraz źródłem decyzyjności w improwizacji.

Przez pauzy i zatrzymania.

Znajdziemy indywidualne sposoby odnajdywania się w ciągle zmieniającym się Tu i Teraz oraz poszukamy odpowiedzi na pytanie czego potrzebujesz by być obecnym w ciele, w połączeniu z innymi na jamie, na scenie? W grupie? W codzienności?

Cisza niesie potencjał każdego ruchu.

Moc i osadzenie.

Warsztat zawiera elementy kontakt improwizacji i performance, pracy z uwagą, różnorodną dynamiką ruchu (w dowolnym dla Ciebie zakresie).

𝘐𝘯𝘴𝘱𝘪𝘳𝘢𝘤𝘫𝘦 𝘪 𝘮𝘦𝘵𝘰𝘥𝘺: 𝘬𝘰𝘯𝘵𝘢𝘬𝘵 𝘪𝘮𝘱𝘳𝘰𝘸𝘪𝘻𝘢𝘤𝘫𝘢, inspiracje Dyscypliną Ruchu Autentycznego, 𝘱𝘳𝘢𝘬𝘵𝘺𝘬𝘪 𝘪𝘮𝘱𝘳𝘰𝘸𝘪𝘻𝘢𝘤𝘫𝘪 𝘨𝘳𝘶𝘱𝘰𝘸𝘦𝘫 (𝘮.𝘪𝘯. 𝘊𝘰𝘯𝘵𝘦𝘮𝘱𝘭𝘢𝘵𝘪𝘷𝘦 𝘋𝘢𝘯𝘤𝘦 𝘗𝘳𝘢𝘤𝘵𝘪𝘤𝘦𝘴, 𝘌𝘯𝘴𝘦𝘮𝘣𝘭𝘦 𝘛𝘩𝘪𝘯𝘬𝘪𝘯𝘨), 𝘵𝘦𝘮𝘢𝘵 „Ś𝘯𝘪𝘦𝘯𝘪𝘢” 𝘸 𝘱𝘴𝘺𝘤𝘩𝘰𝘭𝘰𝘨𝘪𝘪 𝘻𝘰𝘳𝘪𝘦𝘯𝘵𝘰𝘸𝘢𝘯𝘦𝘫 𝘯𝘢 𝘱𝘳𝘰𝘤𝘦𝘴 𝘰𝘳𝘢𝘻 𝘣𝘶𝘥𝘥𝘺𝘫𝘴𝘬𝘪𝘦 𝘱𝘳𝘢𝘬𝘵𝘺𝘬𝘪 𝘱𝘶𝘴𝘵𝘬𝘪.

Kontakt Improwizacja w perspektywie Body-Mind Centering®/ Angelika Mizińska

Ruchowe interakcje w improwizacji kontaktowej opierają się na nieustannej adaptacji do zmieniających się warunków i bodźców. Obejmują reakcje równoważne, subtelne odczytywanie zmian w dotyku, ciężarze, nacisku i dynamice oraz modulację tonusu mięśniowego. Podczas praktyki uczymy się radzenia sobie w niepewnych sytuacjach, takich jak upadki czy bycie poza równowagą.

Improwizacja kontaktowa stanowi laboratorium ruchu, w którym eksplorujemy i rozwijamy nasze zdolności adaptacyjne, płynnie przechodząc między różnymi stanami. Współtworzymy i samoorganizujemy się w dynamicznych relacjach.

Zapraszam Was do wspólnego doświadczalnego badania dynamicznych funkcji adaptacyjnych, które nasze ciało wykształciło w procesach ewolucyjnych i rozwojowych. Doświadczalna eksploracja anatomii wprowadzi nas w ruch, prowadząc do pełniejszego kontaktu i tańca. W procesach rozwojowych, poprzez introspekcję naszych tkanek i kinestetykę, poszukamy wsparcia w podążaniu za ciekawością w praktyce improwizacji kontaktowej.

Eksploracje powięzi, kości, płynów i organów pozwolą nam wzmocnić powiązania między wewnętrznym doświadczeniem a krystalizacją formy. Poprzez głębokie słuchanie i wczuwanie się w nasze systemy, struktury i tkanki, spróbujemy wydobyć pełny potencjał naszego ruchu, odzyskać swobodę i stworzyć przestrzeń dla dynamicznych transformacji tańca.

Kontakt Improwizacja jako ArtSport / Sebastian Flegiel

Chcę podzielić się z Tobą ekscytującą przygodą.

Zapraszam Cię na fascynującą podróż w głąb świata Kontakt Improwizacji. Gdzie ruch staje się sztuką, a sztuka staje się sportem! Ta wyjątkowa forma poruszania się powstała w atmosferze współpracy między profesjonalnym tancerzem i utalentowaną gimnastyczką, a więc ciałami „ulepionymi” poprzez trening, do wysiłku. To spowodowało, że w początkowym okresie jej prezentacji nazywana była ArtSportem. Czyli praktyką, która dokonuje fuzji aspektu fizycznego oraz technicznego by wygenerować wartość wykraczającą poza obie składowe – nową sztukę w ruchu.

Skupię się zatem na dwóch kluczowych elementach: technice ruchu i fizycznym aspekcie Kontakt Improwizacji.

  •         Technika, to nie tylko zestaw zasad, ale magiczne klucze, które otworzą przed Tobą drzwi do nieograniczonego świata improwizacji wewnątrz tej formy ruchu. To nie tylko umiejętności, to przede wszystkim wolność i sztuka czerpania radości z każdego kroku, skoku, obrotu czy partnerowania.
  •         Wniknę także głęboko w fizyczną esencję Kontakt Improwizacji. Zrozumiesz, jakie wzorce ruchowe kryją się za tym art-sportem. Jak bezpiecznie je poznawać i wcielać w życie. To nie tylko doskonalenie umiejętności, ale stworzenie solidnej podstawy, która pozwoli Ci cieszyć się zdrowiem i swobodnie poruszać się w dynamicznym, ciągle zmieniającym się świecie ruchu.

No i po co to wszystko? Cały ten wylany pot i wysiłek?

Aby móc, poprzez trening i praktykę, wejść na poziom Kontakt Improwizacji odczuwany jako uczestniczenie w tańcu życia, gdzie każdy krok jest nutą, a każdy gest jest ruchem. Gdzie dynamiczny, nieustannie zmieniający się świat ruchu staje się melodyjnym koncertem, gdzie choreografia nieustannie ewoluuje, tworząc piękną symfonię życiowych doświadczeń. W tym tańcu, nawet chaos staje się harmonią, a zmiana jest nie tylko ruchem, ale również pieśnią, która nieustannie płynie przez nasze istnienie.

Jeśli kochasz ruch, sztukę i wyzwania, to to spotkanie jest stworzone dla Ciebie. Przyjdź i razem odkrywajmy, jak głęboko można zanurzyć się w tej fascynującej formie. Obiecuję, że po tym warsztacie spojrzysz na Kontakt Improwizację zupełnie inaczej, otworzysz przed sobą nowe możliwości i zainicjujesz fascynującą podróż w głąb siebie.

Czekam na Ciebie, gotowy do wspólnej przygody i nura w świat Kontakt Improwizacji!

Floorish i Physical storytelling / Wojciech Furman

 

FLOORISH /ˈflʌɹ.ɪʃ/
rozwijać się bujnie w podłodze; być pełnym smaku we floorworku

FLOORISH to kompleksowe podejście, które stymuluje i poszerza różnorodność języka ruchowego w podłodze. Poszukamy balansu i połączenia pomiędzy wymagającymi umiejętnościami
fizycznymi, a specyficznymi smakami i teksturami ruchu, ponieważ floorwork to nie ty
miękkość i płynność, ale także ruch, który zacina, wibruje, sztywnieje, topnieje, czasem jest dziwny lub krzywy. Wykorzystamy soczewkę „Constraints-Led Approach” – podejście, które polega na takim stosowaniu ograniczeń nakładanych na działanie, aby stymulować samoorganizację w ruchu i dzięki temu zdobywać konkretne umiejętności.

Poruszymy 4 z 5 filarów FLOORISH
– jakości i smaki w pracy z podłogą
– elementy techniczne – soft acrobatics
– frazy uwzględniające 2 powyższe aspekty
– specyficzne dla floorwork’u zdolności motoryczn

PHYSICAL STORYTELLING:

Physical Storytelling to warsztat skupiony na eksplorowaniu narzędzi służących budowaniu
ruchowych postaci.  W ramach tej części zajęć będziemy szukać ruchu, który jest bogaty w znaczenia, pełen potencjału opowiadania historii, ale bez konieczności pozostawania realistycznym lub naturalnym, a raczej znajdując inną drogę do autentyczności. Podczas zajęć testujemy i badamy strategie tańca/aktorstwa, które dostrajają zmysłowość i cielesność, aby tworzyć wyrazistą
ekspresję.

Skip to content