Sylwetki pedagogów

Do prowadzenia warsztatów i zajęć podczas festiwalu są zapraszani czołowi polscy i zagraniczni pedagodzy. Zapoznaj się z kadrą pedagogiczną tegorocznej edycji.

Jacek Owczarek

Improwizacja sceniczna – masterclass

Choreograf, pedagog, kierownik Instytutu Choreografii i Technik Tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi, dr. hab, prof AM, dyrektor Materii z siedzibą w Łodzi.

W latach 1994-2003 był tancerzem Teatru Tańca Alter prowadzonego przez Witolda Jurewicza w Kaliszu, współpracował z Teatrem Bretoncaffe w Warszawie.

Był aktorem i tancerzem w Teatrze Nowym w Łodzi, wziął wówczas m.in. udział we wspólnym projekcie Leszka Bzdyla i Piotra Cieplaka Przed południem, przed zmierzchem.

Tworzył choreografię, ruch sceniczny i występował w kilkudziesięciu przedstawieniach teatralnych, współpracował m.in. z Pawłem Miśkiewiczem, Mikołajem Grabowskim, Piotrem Cieplakiem, Konradem Dworakowskim oraz Darią Kopiec.

Od 1996 uczy tańca współczesnego i kontakt improwizacji. Współautor Międzynarodowego Festiwalu Kino Tańca w Łodzi (2002–2006). Brał udział w międzynarodowych projektach, m.in. w berlińskim teatrze Volksbühne, w Paryżu i Mau-Beige we Francji, w ramach festiwalu Roma Europa oraz w Museums Quartier w Wiedniu. 

W 2009 założył w Łodzi grupę Pracownia Fizyczna, stworzył spektakle jak Meandrująca rzeka, a3, Zdarzenia we współpracy z muzykami Pawłem Szamburskim i Patrykiem Zakrockim, Re:akcje, Fajdros.Tańczył w spektaklu Soul Project / PL Davida Zambrano, zrealizowanego przez Pracownię Fizyczną we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne. Autor spektaklu Lithos, który był laureatem programu Teatr Polska 2022.

Gosia Mielech

Gaga – ścieżka twórcza

Tancerka, choreografka, nauczycielka Gaga, pedagożka tańca oraz założycielka projektu artystycznego DanceLab. Przez lata istnienia DanceLab stworzyła choreografie i wyprodukowała spektakle: Miss LibertyFearLessSababaNILREBAnonymousI’mperfect, które prezentuje zarówno w Polsce, jak i na świecie. Twórczyni spektakli m.in. dla: Emergence Dance Company (UK), Olsztyńskiego Teatru Tańca.

Współpracowała m.in. z: Ohad Naharin, Uri Ivgi & Johan Greben, Yossi Berg, Jacek Przybyłowicz, Yoshifumi Inao, Ewa Wycichowska, Gunhild Bjørnsgaard.

Jest laureatką Medalu Młodej Sztuki w kategorii Taniec. Otrzymała nagrodę „Najbardziej abstrakcyjna idea” podczas Festiwalu Licht.blicke. w Norymberdze.
Prowadzi warsztaty oraz prezentuje swoje spektakle: w Nowej Zelandii, Niemczech, Szwecji, Norwegii, Brukseli, Polsce, Szkocji, Francji, Austrii, Tajlandii, Indonezji, Singapurze, Sri Lance, Indiach, Izraelu, Francji i Anglii.

Jest twórczynią GoPiYoga – autorskiej formy ruchu przeznaczonej dla tancerzy i nie tylko.

 www.gosiamielech.com 

Iwona Olszowska

Pogłębiony Nerwowy Retreat wg Metody BMC – ścieżka twórcza

Tancerka, improwizatorka, choreograf i nauczyciel tańca. Jest pedagogiem Somatic Movement wg metody Body Mind Centering; założycielka i dyrektor artystyczny Experimental Dance Studio EST w Krakowie. Tańczy, występuje i uczy na festiwalach i warsztatach w całej Europie. Występowała na Festiwalu Improwizacji w Judson Church w Nowym Jorku, na Uniwersytecie George Washington oraz w Dartington College w Anglii. Obecnie uczy w takich instytucjach jak Hurtownia Ruchu, Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Łodzi i innych.

Jej praktyka artystyczna i pedagogiczna czerpie z technik tańca współczesnego i metod somatycznych. Kształciła się m.in. u Milan Kozanek, Rey Chunk, Eckhard Muller, Yaniv Mintzer, Benno Voorham, Steve Bats, Joerg Hassman, Adrian Russi and Nancy Stark Smith. Uczestniczyła w zajęciach także na Uniwersytecie George Mason, Uniwersytecie Alabama oraz Uniwersytecie Calgary. Jej twórczość obejmuje prace choreograficzne, projekty improwizacyjne, site-specific, a także współpracę z muzykami. Ostatnio współpracowała z muzykiem Marcinem Janusem i designerem Grzegorzem Kaliszukiem, jak również współpracowała nad projektami improwizacyjny z Renatą Piotrowską, Michaelem Schumacherem, Natalią Iwaniec, Anną Haracz i Pawłem Koniorem.

 

Ksenia Opria

Wiry, przepływy i prądy: ruchome formy w przestrzeni – ścieżka twórcza

Urodzona w Kijowie, obecnie mieszka w Warszawie, studiowała w Finlandii, związana z Izraelem. Od 2010 roku praktykuje kontakt improwizację, od 2014 jest absolwentką “Education in dance and somatics” (ISLO, Joensuu), w 2019 ukończyła szkolenie metodą Ilana Leva. Jest kuratorką i producentką wydarzeń opartych na pracy somatycznej dla osób z różnych środowisk. Współtworzy projekt Moving-into-Soft-Skills . Duet Kseni Opri i Lindy Bufali:„Kontakt Improwizacja jest dla mnie źródłem doświadczeń, nauki i praktyki. Ostatnio fascynuję mnie sposób, w jaki ruch tworzy formy i wzory. Niewidzialną architekturę życia”.

Ditte Berkeley

Voice tale. Speaking song – ścieżka twórcza

Ditte Berkeley (Dania, Wielka Brytania) wychowała się w Hiszpanii. W 2001 roku ukończyła Rose Bruford College of Speech and Drama w Londynie. Od tego czasu jest czołową aktorką i współtwórczynią Teatru ZAR we Wrocławiu, występując w jego pracach i biorąc udział w licznych wyprawach. Wśród przedstawień znalazły się tryptyk składający się z Ewangelii dzieciństwa, Cesarskiego cięcia i Anhelli: Powołanie, Armine, Sister i Anhelli. The Howl oraz ostatnio Medee/ Mojry.

Od 2006 roku Ditte współpracuje z Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu jako badaczka w dziedzinie głosu. Oprócz tego, że jest praktykiem teatralnym, była inicjatorką i dyrektorem artystycznym cyklicznego projektu VoicEncounters we Wrocławiu. W 2009 roku, we współpracy z CPR (Walia), współorganizowała międzynarodowy festiwal Giving Voice.

Ditte współpracowała z zespołem teatru fizycznego Studio Matejka w okresie badawczym 2010-2013 jako superwizorka głosu i trenerka. Prowadziła różne warsztaty z Teatrem ZAR, w tym Into the Sound, oraz zaangażowała się w linię badań wokalnych w ramach programu BodyConstitution w Instytucie Grotowskiego. Prowadzi swoje warsztaty Voice Tale (Mówiąca Pieśń) i The Rite of Voice, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Jej praca z głosem gościła w instytucjach i festiwalach tańca, m.in. na odbywającym się regularnie we Wrocławiu festiwalu Cyrkulacja.

Ditte współpracuje z amerykańskim zespołem teatralnym Source Material pod kierunkiem Samanthy Shay, z którym w 2019 roku wystawiła Monument (King Lear) w Los Angeles i Nowym Jorku.

Niezależna i międzynarodowa artystka wokalna i performatywna.

Katarzyna Brzezińska

Ruchome laboratorium grawitacji – ścieżka twórcza

Choreografka, performerka, artystka i nauczycielka ruchu (@brzezinska_nearspaces) Alternatywna i holistyczna terapeutka i trenerka  (@ilanlevmethod_berlin_b2bc).

Jej pasja do pracy z nauką o ciele, ruchem i kreatywnością towarzyszy jej od prawie 25 lat, którą dzieli się szeroko, ucząc improwizacji tańca i sztuki ruchu. Jej metoda nauczania łączy w sobie dogłębne badanie mechaniki i funkcjonalności ruchowej, formy ucieleśnienia obrazu, anatomię doświadczalną, improwizację choreograficzną oraz w kontakcie, praktykę pracy z ciałem i ruchem poprzez Metode Ilana Leva, a także badania uwagi, zmysłów, energii i wyobraźni w ruchu. Więcej na: www.brzezinska.space

Ilona Gumowska

Technika tańca współczesnego, floorwork i soft acro – ścieżka twórcza

Tancerka, choreografka.

Absolwentka Instytutu Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi. Obecnie nauczyciel akademicki tej uczelni.

Od lat współpracuje z Operą Narodową i Teatrem Tańca Zawirowania w Warszawie oraz zespołem Barrowland Ballet w Glasgow.

Tańczyła w spektaklach takich twórców, jak: Daniel Abreu, Roberto Olivan, Tomasz Wygoda, Jacek Przybyłowicz, Abhilash Ningappa. Występowała na wielu scenach w Polsce i za granicą, w tym: belgijskiej operze La Monnaie, Theater an der Wien, Królewskiej Operze w Sztokholmie.

Jest autorką choreografii wielu widowisk taneczno-akrobatycznych i badaczką transu tanecznego.

Sebastian Flegiel

Kontakt Improwizacja jako ArtSport  – ścieżka twórcza

Podążam wieloma ścieżkami. Do tej pory tylko w kilku osiągnąłem satysfakcjonujący mnie poziom. Z natury jestem inżynierem, filozofem i przede wszystkim ruchowcem i tancerzem. Ruszam się od 40 lat. Tańczę od ponad dwudziestu. Kilku rzeczy jestem już świadom, inne wciąż czekają bym je odkrył.

Jestem wykładowcą akademickim, tancerzem, performerem, dyplomowanym instruktorem tańca, certyfikowanym masażystą oraz adeptem Aikido. Fascynuje mnie motoryka, anatomia, dynamika ruchu. Jego znaczenie i odbiór przez widza w oparciu o wspólnie czytaną symbolikę. Choć tańczyłem i uczyłem się od wielu bardziej i mniej znanych osób, w ciągu tych dwóch dekad, moje zrozumienie ruchu i tańca, a zarazem materiał dydaktyczny, stał się sumą wszystkich technik i doświadczeń, jakimi się zajmowałem lub zajmuję. Zsyntetyzowanych poprzez moje własne zrozumienie i osąd.

 

 

 

Michał Strugarek

TANIEC WSPÓŁCZESNY, FLOORWORK, IMPROWIZACJA – ścieżka twórcza

Tancerz od 2004 roku. Absolwent kierunku Taniec w Kulturze Fizycznej, ze specjalizacją tancerz – choreoterapeuta. Przez większość swojej przygody z tańcem, związany ze stylami ulicznymi (głównie Hip hop Freestyle Dance), jak i z kulturą uliczną. Podczas studiów oraz licznych warsztatów poznawał taniec współczesny, oraz wszelkie techniki, metody, narzędzia wspomagające. Świat tańca współczesnego pozwolił mu na eksplorowanie i odnajdywanie połączeń pomiędzy wszystkim tym czego doświadczył, jak i ukierunkowanie tych doświadczeń w kreatywną, uniwersalną twórczość. Zainspirowany działalnością Bruce’a Lee i jego koncepcją „Style of no style”, stara się aby jego tworzywa były uniwersalne, niezależne od panujących estetyk, stawiając na pierwszym miejscu możliwość wyrażania siebie. Ten sam cel stawia sobie podczas prowadzenia zajęć, aby uczestnik i on sam jako prowadzący, mógł ciągle odświeżać i poszerzać swój język ruchowy. Lata 2018 i 2019, spędził na podróżach po świecie zdobywając nowe wartości – ucząc się, wymieniając, występując. Spędził między innymi trzy miesiące w Izraelu, uczęszczając do Suzanne Dellal Center na codzienne zajęcia GaGa. Odwiedził i kształcił się również w Amsterdamie, Londynie, Brukseli. Tancerz w spektaklu pt. “Wolves” – choreografii Emmy Evelein (Holandia), który otrzymał nagrodę publiczności podczas nominacji do Kurt Jooss Prize 2019 w Essen. Współtwórca i tancerz w spektaklu pt. “Heavy Mental” nagrodzonego podczas festiwalu Hip Hop w Teatrze (2018). Pedagog oraz performer na Festiwalu Cyrkulacje 2017. Współpracował ze Szkołą Tańca Współczesnego Natalii Draganik-Franke w Poznaniu (tancerz i producent muzyczny), Agnieszką Noster, Agnieszką Doberską, Zofią Tomczyk, Andrzejem Adamczakiem oraz Aleksandrą Bożek-Muszyńską i Patrykiem Gorzkiewiczem. W wolnych chwilach – producent muzyczny, fotograf, filmowiec, DJ.

 

Agata Rutkowska

Kszytałty w przestrzeni – lekcje

Moje zainteresowania koncentrują się wokół improwizacji solowej oraz kontaktowej, partneringu, działań site-specific, relacji tańca i muzyki, kompozycji przestrzeni, myślenia zespołowego, performatywnych aspektów improwizacji oraz różnorakich praktyk psychosomatycznych. Kręci mnie Body Mind Centering, metoda Feldenkraisa i Axis Syllabus. Kręci mnie formuła Underscore. Kręci mnie Ensemble Thinking.

Kocham ruch. Kocham muzykę. Lubię się bawić. Lubię poruszać się w głębokim skupieniu na sobie, ale lubię też otwierać świadomość na przestrzeń i sięgać poza własną kinesferę. Lubię eksplorować to co wydaje się być już znajome i lubię odważnie nurkować w nieznane. Praktyka dowodzi, że obie metody potrafią prowadzić do fascynujących odkryć. Niesie mnie ciekawość. Zachwyca przyroda. Jestem absolwentką kursu choreografii eksperymentalnej Choreografia w Centrum u Marii Stokłosy, Magdaleny Ptasznik i Renaty Piotrowskiej-Auffret oraz kursu choreografii scenicznej u Iwony Olszowskiej, Małgorzaty Haduch i Magdy Przybysz. Jako tancerka grupy Oddaj Ciężar zgłębiałam tajniki partneringu pod okiem Karoliny Kroczak. W 2016 związałam się z kolektywem performatywnym Szur Sure skupiającym się na projektach site-specific i świadomej pracy z ciałem. W 2019 studiowałam pantomimę, pracę z maską i storytelling w The Commedia School w Kopenhadze.

Jako tancerka i performerka miałam przyjemność być częścią spektakli i projektów pod opieką artystyczną lub w choreografii artystów tj. Anne Van den Broeck, Andrew Was, Anna Piotrowska, Karolina Kroczak, Renata Piotrowska-Auffret, Marta Kosieradzka, Wojciech Mochniej i Melissa Monteros, Sveta Bird i Daniel Drago, Tal Avni, Ole Brekke i Ruth Lerche Christensen. Jako choreografka stworzyłam w 2019r spektakl “harmONiA” w kreacji Agaty Wiedro i Fabiana Włodarka. Aktualnie współtworzę środowisko Contact Improvisation Copenhagen prowadząc zajęcia i facylitując dżemy improwizacji kontaktowej. Równolegle pracuję z ciałem jako masażystka Lomi Lomi Nui. Lubię spacery. I dobre jedzenie.

Marta Grabowska

Kontaktowy FLOW z układem nerwowym – lekcje

Jestem nauczycielką contact improvisation. To jest moja pasja, którą od ponad szesnastu lat rozwijam. Nie tylko wprowadzam innych w ten taneczny kawałek świata (prowadzę  warsztaty, cykle taneczno – terapeutyczne, projekty, JAMy, wyjazdy związane C ), ale też sama cały czas rozwijam się, uczę, tańczę z różnymi nauczycielami w różnych kontekstach. Jest to moja praktyka ruchowa.

Kocham tą jakość ruchu. Jest dla mnie niekończącą się opowieścią w spotkaniu ze samą sobą i z innymi w ruchu, tańcu.

Jestem Terapeutką Traumy pracującą w konwencji NARM ® NeuroAffective Relational Model® oraz Psychoterapeutką i Doradczynią Systemową szkolącą się i superwizującą w konwencji Terapii Systemowej w WTTS w Poznaniu.

Prowadzę własną praktykę terapeutyczną od kilkunastu lat.

Jestem certyfikowaną praktyczką metody BioDynamic Breathwork & Trauma Release System BBTRS ® oraz Certyfikowaną Choreoterapeutką –

Terapeutką Tańcem w PSCh w Poznaniu.

Angelika Mizińska

Kontakt Improwizacja przez pryzmat BMC®  – lekcje otwarte

Angelika zajmuję się praktykami tańca, improwizacji i ruchem somatycznym. Od ponad 10 lat zgłębiam świat improwizacji kontaktowej. Działam wszechstronnie, jako edukatorka i nauczycielka, artystka, producentka, performerka. Jestem certyfikowaną nauczycielką ruchu somatycznego wg podejścia Body Mind Centering® oraz jogi w nurcie Ashtanga Vinyasa. W swoich poszukiwaniach artystycznych i praktyce pedagogicznej łączę zainteresowanie ekosomatyką, sztuką zaangażowaną społecznie, eksploruję fizyczność i relacyjność ciała w ruchu w eksperymentalnych formach choreograficznych, improwizacyjnych, kompozycyjnych. 

 

 

Adrianna Stasiak

Wyobrażenia w ruchu  – zajęcia incluzywne

Jestem absolwentką arteterapii na Policealnym Studium Animatorów Kultury SKiBA we Wrocławiu, a obecnie studentką psychologii na UAM w Poznaniu. Fascynuje mnie ciało człowieka (ze szczególną zajawką na mózg) i jego nierozłączność z psyche – to jak się osadza w ciele, przejawia i wyraża w ruchu. Każdego dnia zachwycam się niezmiennie połączeniami ciało-umysł i ich odzwierciedleniem w świecie, czerpiąc z takich technik pracy z ciałem jak Movement, Body-Mind Centering, GAGA, choreoterapii, tańca intuicyjnego i kontaktu improwizacji. W mojej praktyce ruchowej poszukuję i zachęcam do poszukiwania głębokiego kontaktu ze sobą i budowania w sobie bezpiecznej bazy wypadowej na świat. Wierzę, że wszyscy możemy uczyć się od siebie i inspirować, by przetwarzać wiedzę przez własne doświadczenie by dalej – inspirować i kreować w świecie. I tak to się kręci.

Tomasz Domański

Ciało jako język i ucho – lekcje

Tancerz, performer, pedagog. Uczy kontakt improwizacji i partneringu, facylituje jamy, prowadzi warsztaty dla dorosłych i młodzieży. Od sześciu lat współtworzy kolektyw performatywny Szur-Sure, z którym występuje na scenie oraz w przestrzeni miasta w performancach site-specific oraz grupę partneringową Oddaj Ciężar. Interesuje go eksplorowanie nieskończonej ilości możliwości ruchu oraz elementów , które na ten ruch wpływają, relacja z partnerem, intencja, świadomość ciała, uwaga oraz budowanie głęboko zakorzenionego zaufania do swojego ciała. W pracy z partnerem – komunikacja i badanie poziomów, płaszczyzn oraz narzędzi za pomocą których może ona się odbywać.

Tomasz Pacan

Therapeutic Flying & Thai Massage – lekcje

Certyfikowany nauczyciel AcroYoga International poziomu 2. Lata doświadczenia w zespole tańca akrobatycznego, wieloletnia praktyka jogi, wiele innych form aktywności zaszczepiły w nim nieustanną potrzebę ruchu i nauczyły go czerpać z niego radość. Rozwija świadomość ciała przez taniec współczesny, kontakt improwizację, GAGA, animal flow. Zafascynowany możliwością łączenia akrobatyki z jogą, tańcem i masażem tajskim.

W Krakowie prowadzi regularne zajęcia AcroYogi na wszystkich poziomach zaawansowania. Organizator jamów, warsztatów, projektów artystycznych, międzynarodowych i lokalnych wydarzeń takich jak Acro Fever czy Polish Acro Convention.

Sam Alty

Ekologia głosu: badanie związku między głosem a otoczeniem – lekcje

Samuel Alty jest wielokrotnie nagradzanym kompozytorem, autorem piosenek, twórcą teatralnym, działaczem na rzecz środowiska i pedagogiem głosu. Występował na arenie międzynarodowej m.in.: w Operze Królewskiej (Wielka Brytania), Narodowym Forum Muzyki (Polska), brał udział w Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu (Wielka Brytania) oraz w festiwalu Melodica Festival (Islandia). Więcej informacji na: www.samuelalty.com

Skip to content