Ścieżki twórcze

Ścieżka twórcza to intensywny, pięciodniowy warsztat dla zamkniętej grupy osób. To warsztaty zorientowane na pracę w procesie twórczym, pod okiem doświadczonego pedagoga.

Paweł Konior

Kontakt improwizacja

Paweł Wójtowicz

Metoda Feldenkraisa

Tomek Pomersbach

BEZWYSIŁKOWOŚĆ, czyli technika tańca współczesnego inaczej

Karolina Kroczak

ODDAJ CIĘŻAR/partnering

Sam Alty

VOICE ECOLOGY – Praca z głosem

Paweł Konior

Kontakt Improwizacja / poziom średniozaawansowany i zaawansowany

Cykl tych warsztatów opierać się będzie na kilku prostych tezach i antytezach związanych z ruchem

W trakcie zajęć uczestnicy będą mogli przyjrzeć się takim zjawiskom jak:

Przyciąganie i odpychanie
Wdech i wydech
Bycie w balansie i poza nim
Synchronizacja wewnętrzna i zewnętrzna
Spirale i poruszanie się po łuku

Prześledzimy jak procesy związane z powyższymi podpunktami ewoluują w czasie i przestrzeni. (Odpowiednio dawkowane i wzmacniane. )

W trakcie będziemy chcieli dokonać autorefleksji dotyczącej metaforyki ruchu:

-Jak zdecydować, ile potrzebujemy i czego potrzebujemy w odpowiedniej chwili? – Czy tworzenie napięcia mające na celu wygenerowanie danej sytuacji sprzyja jej zaistnieniu.
-Jak kontrola i analiza wpływa na ruch.
-Jak oddech, zaufanie zwierzęcym instynktom oraz intuicji zmienia jakość ruchu
-Jak bezwysiłkowo zapraszać sytuację i pozwolić jej trwać.
Krótko mówiąc, padną pytania o to:
Którą drogą podążasz? W jaki sposób dokonujesz wyborów? Oraz jak reagujesz na zastałą sytuację?

Przestrzeń warsztatową będziemy chcieli potraktować jako plac zabaw, pełen zabawek, „foremek i form” oraz narzędzi do nowych eksploracji.
Uruchamiając dziecięcą ciekawość, będziemy dążyć do bez wysiłkowych, radosnych spotkań. ( doświadczając w obrębie nich wszelkich możliwości i niemożliwości oraz związanych z nimi napięć.)
Przy jednoczesnym doświadczaniu jedności ruchu na poziomie grupy, kolektywu ( próbie synchronizacji z innymi ciałami w przestrzeni) będziemy dążyć do samoświadomości i indywidualizacji ruchu w świadomym solo.

Paweł Wójtowicz

Metoda Feldenkraisa

Metoda Feldenkraisa jest zainspirowana ruchem naturalnym i sztukami walki, oparta na neurobiologii i nauce o procesach uczenia się. Poprzez łagodne ruchy wykonane z uwagą rozwija świadomość siebie i koordynację, zmienia nawyki ruchowe, wzmacnia sprawność, poprawia oddech i równowagę, pozwala poruszać się efektywniej i z mniejszym wysiłkiem. Rozluźnia mięśnie i przywraca ich sprężystość. Przekłada się to na spokój i opanowanie, większą skuteczność w działaniu oraz witalność i chęć do życia. Jest odpowiednią metodą dla każdego, kto chce się nieustannie uczyć i lepiej poruszać bez względu na wiek i aktualną kondycję fizyczną. 

Będziemy budować ruch. Z prostych elementów jak poruszenie dużego palca w prawej stopie składać całościowe przejścia z jednej pozycji do drugiej. Płynnie, bez wysiłku, bezpiecznie, z przyjemnością. Każdy z Was przez eksploracje nawyków i nowych alternatyw, z akcentem na odczuwanie, bez porównań i ambicji na rezultat zewnętrzny. Ścieżka od rozluźnienia do sprężystość. Celem spontaniczne działanie. Otwarta dla wszystkich bez względu na doświadczenie.

Feldenkrais, judoka i doktor fizyki zainspirowany ruchami zwierząt oraz niemowląt stworzył pół tysiąca lekcji jak poruszać się lepiej i efektywniej w tańcu oraz w życiu codziennym. Tak, to zmienia samo-poczucie. „

Tomek Pomersbach

BEZWYSIŁKOWOŚĆ, czyli technika tańca współczesnego inaczej / poziom średniozaawansowany

Bezwysiłkowość to dla mnie nie tylko ekonomika napięcia i rozluźnienia wpisana w akt poruszania się. To też podejście do siebie, swojego ciała, współtańczących, do ruchu, wyobraźni, która ten ruch wspiera, do chęci opanowywania umiejętności, do sytuacji uczestniczenia w lekcji tańca, również do mnie samego jako osoby prowadzacej lekcję czy warsztat. Bezwysiłkowość nie oznacza przy tym dla mnie obojętności, nonszalancji, czy zdystansowania się. Wręcz przeciwnie- praca bez wysiłku to praca na pełnym zaangażowaniu i zaciekawieniu, ale bez ambicji wykańczania, kontrolowania czy doprowadzania rzeczy do perfekcji. W moim poczuciu i przekonaniu takie podejście pozwala rozwijać technikę ruchu, otwierać ciało, znajdywać w nim nowe przestrzenie, przez które ruch może swobodnie przepływać, a przede wszystkim- podsycać w sobie taneczną pasję i dociekliwość w doświadczaniu ruchu.

Od ponad 5 lat regularnie prowadzę zajęcia z tańca współczesnego. Korzystam z nagromadzonych przez lata doświadczeń oraz własnych dociekań z zakresu tańca i ruchu. Swoją praktykę pedagogiczną uważam za otwartą i wciąż zmieniającą się. Nie mniej mogę uznać, że już na dobre rozgościły się w niej takie pojęcia i aspekty pracy z ciałem, jak ciężar, przepływ ruchu, swoboda, połączenie, obraz->ruch, ruch->obraz, echo, bezwysiłkowość i uśmiech.
Inspirację do swojej praktyki tanecznej czerpię z różnych źródeł, spośród których najważniejszym i najbardziej aktualnym jest dla mnie Metoda Ilana Leva, której jestem certyfikowanym praktykiem od ponad 2 lat. Pozostałe to między innymi: język ruchowy gaga, Metoda Feldenkraisa oraz metoda improwizacji Rosalind Crisp. Uczę, bo sam chcę się uczyć.

Karolina Kroczak

Oddaj ciężar / Partnering

Warsztat poświęcony będzie zagadnieniom związanych z partnerowaniem, rozumianym nie tylko jako technika wykonania partnerowań, ale również jako język pracy twórczej i droga do rozwoju motorycznego tancerza. Poprzez pracę somatyczną pobadamy potencjał wytrącenia ciała z utartych ścieżek ruchowych, zgodnie z przekonaniem,że ciało odpowie na bodziec w najbardziej organiczny dla siebie sposób. Zajmiemy się także różnorodnością dotyku i pracy z różnymi warstwami ciała w kontakcie. Centralnym zagadnieniem będzie praca z ciężarem ciała partnera, zarówno w pracy nad techniką elementów,jak w perspektywie rozwoju własnej świadomości operowania ciężarem ciała i jego strukturą. Prezentowane podejście do partneringu zostało wypracowane w projekcie Oddaj Ciężar.

Warsztat podzielony będzie na 3 części tematyczne:

  • bodywork i potencjał organicznej responsywności ciała na kontakt fizyczny
  • improwizacja z partnerem z wykorzystaniem podstawowych zasad partneringowych
  • Technika wykonania poszczególnych partnerowań i umiejętność jej zastosowania w otwartych strukturach ruchowych.

Część warsztatu poświęcimy na naukę partneringowej choreografii i zobaczymy w jaki sposób twórczo podejść do materiału ruchowego w duecie.

ODDAJ CIĘŻAR to projekt Karoliny Kroczak, który powstał w 2015 roku z potrzeby rozwijania dziedziny partneringu, jako narzędzia treningowego i języka twórczego w zakresie Teatru Tańca, Performansu i Tańca Współczesnego w Polsce. Projekt skierowany jest zarówno do osób zawodowo zajmujących się tańcem jak i amatorów chcących szkolić się w tej dziedzinie. Założeniem projektu jest kreacja wydarzeń artystycznych i form scenicznych w oparciu o język improwizacji z partnerem i technikę partneringu, prowadzenie szkoleń i warsztatów z tej dziedziny.

Więcej informacji: tu.

Sam Alty 

Voice ecology /praca z głosem

Warsztat jest skierowany do osób chcących zbadać wpływ ekologii na głos. Jest okazją do dotarcia do nowych możliwości głosowych i odblokowania ich. Pomysł zrodził się z mojej osobistej podróży, podczas której rozwijałem umiejętność śpiewania. Podróż ta zaczęła się w miejscu, w którym brakowało mi wiary we własny głos, a teraz pisze własne piosenki, które grane są w radiu. Kolejną, równie ważną inspiracją jest ruch głębokiej ekologii, i tak jak w nim, uczestnicy będą zaproszeni do przyjrzenia się, własnej relacji ze środowiskiem.

Głos, który posiadamy, jest wpleciony w ewolucję życia. Pozwólmy więc, aby nasze środowisko miało na nas wpływ, podważmy założenia, jakie mamy na jego temat i poszukajmy alternatywnych perspektyw. Poprzez ustrukturyzowaną improwizację i ćwiczenia uważności będziemy eksplorować moc, która kryje się w głosie oraz jego powiązanie z równie niesamowitym światem. Widzę ogromną wartość i korzyść płynącą z umiejętności wsłuchiwania się w swój własny głos i dbania o to, aby był słyszany (co nie zawsze jest łatwe…).

Samuel Alty jest wielokrotnie nagradzanym kompozytorem, autorem piosenek, twórcą teatralnym, działaczem na rzecz środowiska i pedagogiem głosu. Występował na arenie międzynarodowej m.in.: w Operze Królewskiej (Wielka Brytania), Narodowym Forum Muzyki (Polska), brał udział w Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu (Wielka Brytania) oraz w festiwalu Melodica Festival (Islandia). www.samuelalty.com

Kto pierwszy ten lepszy!

Do końca marca obowiązuje zniżka na karnety.
Partner główny:

Miasto Wrocław
Instytut im. Jerzego Grotowskieg0

Partner:

Zdrowa Zupa

Kasza i Pasza

Copyright: SIT MOMENTUM / festiwal cyrkulacje 2020
design + realizacja:
dance being / COCRE
TELEFONY:
Aga Rybak: 530 716 044
Jakub Gontarski: 791 561 909
Dorota Kamecka: 726 515 498
Barbara Gwóźdź: 530 570 672
ZAPISY NA FESTIWAL I WYDARZENIA PODCZAS FESTIWALU: cyrkulacje.zapisy (małpa) gmail.com
POZOSTAŁE INFORMACJE: cyrkulacje.festiwal (małpa) gmail.com
KONTO BANKOWE: Stowarzyszenie Inicjatyw twórczych Momentum
Małachowskiego 4/2, 50-084 Wrocław
84 1140 2004 0000 3502 7923 6774