Cyrkulacje 2016 / Aktualności

IMPREZY TOWARZYSZĄCE

29 kwiecień 2016 godz. 20.00

“La Femme De Service”
Twórczość Tadeusza Kantora odcisnęła na mnie bardzo duże piętno, kiedy ponad 15 lat temu po raz pierwszy zobaczyłem nagrania ze spektaklami Teatru Cricot 2. Oczarowała mnie swoista rzeczywistość, która wydawała się rządzić własnymi prawami, a oniryczny nastrój zbudowany z sekwencji nierealnych obrazów uświadomił mi, że sztuka nie zna granic.
W mojej działalności artystycznej próbuję za każdym razem znaleźć wspólny kod, w którym wszyscy wykonawcy mogliby bez przeszkód porozumiewać się na scenie. Język ruchowy, który powstaje w moich spektaklach jest konsekwencją fascynacji sztuką Tadeusza Kantora. Praca solowa, którą chciałbym zrealizować, nawiązuje do problematyki przedstawionej w spektaklu Umarła Klasa, w którym bohaterowie wracają do czasów dzieciństwa, by ponownie zobaczyć obrazy powodujące zamęt w głowie.
Inspiracją do stworzonej tu przeze mnie kreacji stała się postać zaczerpnięta ze spektaklu Kantora. U niego jest ona swoistym intermezzopomiędzy scenami. Jej zadaniem jest wprowadzenie porządku i przygotowanie sceny do nadchodzących wydarzeń. Postanowiłem skupić się na historii tej jednej postaci.
Widzimy świat la femme de service. Jest to dom lub zamek pełen kurzu, pełen wspomnień. Czas jakby stanął w miejscu, lecz ona, la femme de service, trwa na posterunku. Po Umarłej klasie pozostały tylko ślady, fragmenty, części ciał. La femme de service odnajduje oderwaną od korpusu głowę i zabawki dziecięce. Próbuje na nowo tchnąć w nie życie. Bezskutecznie. Wydaje się, że wszystkie dusze uczniów powędrowały już daleko i tylko jej dusza nie może uwolnić się i opuścić tego domu wspomnień.

Sławek Bendrat
Tancerz i choreograf. Wrocławianin. Studiował na Wydziale Pedagogiki Baletowej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie; jest absolwentem Poznańskiej Szkoły Baletowej. Przez wiele lat jako tancerz związany był z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu, a następnie jako tancerz i choreograf z Luzerner Theater w Szwajcarii. Kolejne dwa lata pracował w zespole Baletu Narodowego w Marsylii (Ballet National de Marseille), kierowanego przez Frederica Flamanda. W 2010 roku otrzymał nagrodę na Baltic Movement Contest za solo Pinku Chirashi. Jest jednym z założycieli Pink Mama Theatre, w którym sprawuje funkcję dyrektora artystycznego oraz choreografa wszystkich spektakli teatru. Pink Mama Theatre od 2013 roku ma statut associated artist w Dampfzentrale Bern – jednej z najważniejszych scen tańca w Szwajcarii.

Znajdź nas na Facebooku