23-27 kwiecień 2014,
miejsce: Instytut Grotowskiego ,Sala Laboratorium Rynek, Wrocław
sponsor wydarzenia  PEWNA ENERGIA : http://pewnaenergia24.pl/

1. JUBILO  16.00-18.00

Warsztaty „Okrzyk radości”

Projekt Jubilo kieruje się potrzebą artystycznej interwencji jako protestu przeciw wykluczaniu z kultur. Nazwa Jubilo wywodzi się od łacińskiego słowa jubilare, które znaczy tyle co „krzyczeć z radości”. W strukturze każdej społeczności znajdują się tzw. grupy marginalizowane, czyli żyjące na marginesach społeczeństwa, nieomal niewidzialne za różnorakimi barierami społecznymi, ekonomicznymi czy kulturowymi. Jubilo dąży do przełamywania tychże barier poprzez akcje i interwencje artystyczne, w których płaszczyznę wymiany stanowi język ciała, głosu, muzyki i przestrzeni.
W ramach PLANET KIDS artyści Jubilo pracować będą z między-kulturową grupą dzieci i młodzieży. W ramach takiego „spotkania z innością” warsztaty staną się tym samym praktyczną nauką tolerancji. Dzieci i młodzież będą miały aktywny wpływ na przebieg zajęć warsztatowych, będą mogły dzielić się swoją kreatywnością i pomysłami, a także przekazywać elementy swojej kultury. Warsztaty będą miały na celu odkrywanie przez uczestników zarówno własnych sił i możliwości, ukrytych talentów i sposobów ich twórczej ekspresji, ale przede wszystkim – szacunku i zrozumieniu dla odmienności kulturowych.

O Studio
Projekt Jubilo został zainicjowany w listopadzie 2011 roku we Wrocławiu przez Daniela Hana i Diego Pileggi’ego zajmujących się działalnością teatralną. Zespół współtworzą aktorzy, muzycy, praktycy teatralni z
Polski i zagranicy rezydujący obecnie we Wrocławiu. Działalność Jubilo to także towarzysząca części artystycznej grupa filmowców i fotografów dokumentujących i wspierających proces twórczy.

Diego Pileggi  jest aktorem włoskiego pochodzenia. W 2009 roku ukończył studia aktorskie prowadzone przez Manchester Metropolitan University we współpracy z Teatrem Pieśń Kozła we Wrocławiu; a w 2007 roku studia z zakresu sztuk performatywnych na Universita degli Studi di Milano. Od wielu lat zajmuje się ruchem i teatrem tańca, uprawia sztukę walki kendo oraz gra na klarnecie. Założyciel włoskiej grupy teatralnej Il Giardino delle Ore; przez kilka lat pracował również jako lalkarz w teatrze Teatro dei Burattini w Como. Lider projektu „Oistros”, poświęconego zjawisku tarantyzmu (poszukiwania teatralne prowadzone latem 2009 roku w Salento oraz praca nad pieśniami liturgicznymi, pieśniami pracy oraz walką na noże). Pileggi jest jednym z aktorów i współzałożycieli zespołu teatralnego Odra Ensemble, powstałego przy współpracy z Teatrem Pieśń Kozła; spektakl Po nas tylko kości. Refleksje Eurydyki miał premierę w marcu 2013 roku. Od początku 2013 roku współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego jako współzałożyciel i kierownik artystyczny Jubilo, projektu teatralnego adresowanego do mniejszości kulturowych we Wrocławiu i za granicą. Obecnie rozwija własną pracę pedagogiczną i artystyczną, prowadząc warsztaty oraz sesje pracy we współpracy z innymi artystami w Polsce i za granicą.

Agnieszka Bresler  jest aktorką, absolwentką studiów aktorskich szkoły teatralnej Manchester Metropolitan University w Anglii, prowadzonych we współpracy z wrocławskim Teatrem Pieśń Kozła, oraz kierunku Physical Theatre Practice w Adam Smith College w Szkocji. Jako aktorka współpracowała z teatrami w Wielkiej Brytanii, Polsce i we Włoszech, m.in. z National Theatre of Scotland (Rupture, Edynburg 2007), Teatro La Madrugada (A Piedi Asciutti, Mediolan 2009) czy Romany Theatre Company (Our Big Land, Londyn 2013). W 2006 roku założyła w Glasgow polski zespół teatralny, Gappad Theatre, którym kierowała do 2011 roku. Swój autorski monodram The Old Lady, przygotowany w koprodukcji Gappad i Teatro La Madrugada, prezentowała w latach 2010–20011 w Szkocji, Polsce, Włoszech i Danii. W 2012 roku kierowała projektem teatralnym „Spotkania/Muzykowania” organizowanym przez Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, w ramach którego współprowadziła badania nad kulturą łemkowską i pieśniami łemkowskimi, a także wyreżyserowała spektakl. Od 2012 jest członkiem zespołu artystycznego Jubilo, projektu teatralnego skierowanego do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, prowadzonego we współpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. W 2013 zrealizowała autorski projekt „Siła głosu – Siła kobiety” we współpracy z Teatrem Pieśń Kozła.

www.jubiloproject.com

http://www.bodyconstitution.art.pl/grupy/jubilo

 

2.„TANIEC-RUCH-ZABAWA” 14.00-16.00
Marta Grabowska i Hubert Żórawski

PLANET KIDS! 2013 from Żywe Kultury Ruchu on Vimeo.

a. „Taneczne zawirowania”
Zajęcia przeznaczone dla dzieci w wieku 8-12 lat
prowadzenie: Marta Grabowska, asystent: Hubert Żórawski

Zajęcia są prowadzone według autorskiego programu. Podczas warsztatów dzieci pracują m. in. nad rozwojem swoich umiejętności ruchowych i tanecznych (m.in. zwinności, płynności, koordynacji, precyzji, harmonii, siły). Praca nad tymi umiejętnościami poszerza ich zakres ruchu, świadomość ciała, buduję pewność i grację. Bardzo ważnym elementem zajęć jest improwizacja, która wspiera rozwój wysokiej samooceny dziecka, jego zaciekawienie światem i odwagę. Poprzez łączenie improwizacji i nowych umiejętności ruchowych i tanecznych dzieci pracują nad odkrywaniem własnej kreatywności i wyobraźni.
Tworząc wspólnie przedstawienie ruchowo – taneczne występują w roli małych twórców tego co piękne i ponadczasowe – sztuki. Niezaprzeczalnym aspektem rozwoju dziecka podczas zajęć jest praca w grupie, ucząca współpracy, solidarności i dająca dużo radości z bycia z innymi dziećmi, zabawy, relaksu. Obcują z ciekawą i piękna muzyką, która dzięki swojej różnorodności poszerza ich horyzonty oraz kształtuje wrażliwość muzyczną.

Marta Grabowska – pedagog, certyfikowany Choreoterapeuta – terapeuta tańcem przy Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu. Instruktor metody „Improwizacja Ruchu i Symbolika Ciała”. Nauczyciel contact
improvisation. Od lat pracuje z dziećmi i młodzieżą. Prowadzi m.in. zajęcia plastyki ruchu dla dzieci, warsztaty taneczne dla rodziców i dzieci, warsztaty tańca współczesnego dla młodzieży, warsztaty choreoterapii – terapii tańcem.

 

b. Zajęcia cyrkowe w oparciu o pedagogikę zabawy
Zajęcia przeznaczone dla dzieci w wieku 8-12 lat
prowadzenie: Huber Żórawski, asystentka: Marta Grabowska

Zabawa jest jedną z najbardziej naturalnych aktywności w realizowaniu potrzeb ruchowych, poznawczych, emocjonalnych i społecznych człowieka. W definicji zabawy zawarte są naturalność, spontaniczna aktywność, dobrowolność i pozytywne emocje. Cyrk z kolei jest jedna z metod pedagogiki zabawy. Przestrzeń cyrku pozwala na swobodę, improwizacje,rozluźnienie. Wzbogaca możliwości intelektualne,emocjonalne i fizyczne. Przyczynia się tym samym do poprawy koncentracji i koordynacji ruchu a nabyte umiejętności podnoszą poziom samozadowolenia, samorealizacji i pewności siebie co ma nie wątpliwie wpływ na wyniki w procesie terapii, nauki, pracy.
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z:
– technikami parterowymi; żonglerka, diabolo, chusta, wstęgi, talerze
– technikami na wysokości; szczudła, rolla-bola, slack-line
– podstawy ekwilibrystyki
– clownady
– zabawy integrujące i aktywizujące całą grupę
– pokazy instruktorów i uczestników

Chciałbym, żeby działania w ramach zajęć ze sztuki cyrkowej odnosiły się  przede wszystkim do wspólnej dobrej zabawy

Hubert Żórawski – tancerz, klaun, instruktor sztuk cyrkowych. W swojej ekspresji łączy ruch, komedie, elementy cyrku tworząc zabawne i ryzykowne sceniczne obrazy. Uczestniczył w wielu międzynarodowych projektach, festiwalach (FAAAC, Kejos Theater, Fringe-Edinburgh). Współpracuje z teatrami ulicznymi Lutrek, Teatr na Walizkach, Kejos a także z Teatrem Muzycznym Capitol (m.in. Opera Smocza) i Teatrem Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego (Stazione Termini). W ramach projektów z pedagogiki cyrku prowadzi zajęcia dla dzieci z upośledzeniami i tzw. trudną młodzieżą.

hubertzorawski.com